Sorting by

×
JeolojiKimyaMakalelerUzay-Zaman

Europa’nın Okyanusunda Dünya Benzeri Bir Kimyasal Denge Olabilir

Yeni yapılan bilimsel bir aktiviteye göre Jüpiter’in aylarından Europa, volkanik hidrotermal aktiviteden yoksun olsa bile, hayat için gerekli kimyasal dengeye sahip olabilir. Europa’nın buzlu mantosunun altında, sudan oluşan derin bir okyanus olduğunu inanılıyor. İşte bu inanılmaz aydaki ham maddelerin ve kimyasal enerjinin doğru biyolojik oranları destekleyebileceği tezi çokça konuşulan bilimsel bir konu. Eğer kimyasal açıdan doğru oranlara sahipse yeterli biyolojik proseslere imkan tanıyarak hayatın ortaya çıkması muhtemel.

Amerikan Jeofizik Birliği’nin Geophysical Research Letters (jeofizik araştırma raporları) dergisinde yayınlanan yeni araştırmada NASA’dan Jet İtki Laboratuvarı’ndan(JPL) bilim insanları için , Europa ‘nın dünyasıyla (Jüpiter) volkanizma olmaksızın, hidrojen ve oksijen üretme olasılığı var. Bu iki elementin dengesi hayat için gerekli olan anahtar indikatördür. Araştırmada ölçeksel olarak miktarlar kıyaslandığında iki dünyada da oksijen üretiminin hidrojen üretiminden 10 kat daha fazla olduğu görüldü.

europa yüzey

Çalışmada Europa’nın kayalık iç yapısına dikkat çekerek, daha önce düşünülenden çok daha kompleks olabileceğini belirtiyor JPL’den Steve Vance. “Bu uzaylı okyanus üzerinde çalışma için, Dünya’nın enerji ve besin hareketini anlamak için geliştirilen metotları kullanıyoruz. Europa’nın okyanusundaki oksijen ve hidrojen döngüsü için temel üreteç okyanus kimyası olabilir yani,aynı dünyadaki gibi,” diyor.

Ayrıca, Vance ve meslektaşları son olarak, okyanustaki döngüsüne etki eden diğer temel elementleri , karbon, azot,fosfor ve kükürtü anlamak istiyor.

Bu çalışmanın bir parçası olarak araştırmacılar, ne kadar hidrojenin potansiyel olarak Europa’nın okyanusu tarafından üretilerek, kayalarla serpentinleşme prosesi içinde reaksiyona girdiğini hesapladı. Bu proseste su perkolatları mineral tanecikleri arasındaki boşluklara dolarak kayalarla reaksiyona girerek, yeni mineraller oluşturarak,  proses boyunca hidrojen salımlıyor. Araştırmacılar Europa’nın yüzeyi boyunca bu çatlakların zaman için nasıl  oluştuğunu düşündüklerinde, ayın milyar yıllık oluşum sürecinde kayalık iç kısmının soğumaya devam ettiğini belirtiyor. Yeni çatlaklar nedeniyle deniz suyunda yeni kayalar ortaya çıkıyor, buralarda daha fazla hidrojen üreten reaksiyon ortaya çıkıyor.

Dünya’nın okyanus mantosunda, bu gibi çatlakların 5 ila 6 km derine kadar indiğine inanılıyor. Europa’da ise okyanusun derinliklerinde 25 km’ye kadar , yani kayalık iç kısma kadar ilerlediğini ve böylece bu kimyasal reaksiyonların Europa’nın deniz yüzeyinden çok daha derin bir fraksiyonda gerçekleşebileceği öngörülüyor.

Europa’nın kimyasal yaşam denklemi, buzlu yüzeyinin altında oksidantlar tarafından yani hidrojenle reaksiyona girebilecek oksijen ve benzeri bileşenlerle  sağlanabilir. Europa Jüpiter’den gelen radyasyonla yıkandığı için buzlu su molekülleri parçalanarak bu maddeleri oluşturabilir.

Bilim insanları yüzeyin iç kısımla bir döngü içinde olarak, okyanusa oksidantları taşıyabileceğini belirtiyor.

“Buzdan gelen oksidantlar(yükseltgen) bir bataryadaki artı kutup gibi, deniz yüzeyindeki kimyasallar eksi kutuptaki indirgenler gibi olabilir. Öyle olsun ya da olmasın hayati ve biyolojik proseslerin döngüsünü tamamlaması Europa’nın keşfini motive eden hususlardan biridir,” diyor JPL gezegen bilimci Kevin Hand.

Europa’nın komşusu , diğer Jüpiter ayı Io, güneş sistemindeki volkanik açıdan en aktif cisimlerinden biri, çünkü Jüpiter ‘in yerçekimi tarafından üretilen çekim kuvvetleri tarafından ısı üretilmektedir. Bilim insanları , uzun süredir Europa’nın deniz tabanından çıkan hidrotermal kanallar sayesinde volkanik aktivite barındırabileceği düşünüyor.

NASA Europa ‘nın keşfi görevi için radyasyona dayanıklı , yörüngede uzun süreli kalabilecek bir araç gönderebilir. Bu görevler esnasında yüksek çözünürlüklü fotoğraflar çekilebilir ve buzlu ayın yüzeyinin ve ince atmosferinin bileşeni incelenebilir. Buzlu manto, okyanus içi halen büyük bir gizem barındırıyor.

Kaynak : http://www.nasa.gov/feature/jpl/europas-ocean-may-have-an-earthlike-chemical-balance