Londra Queen Mary Üniversitesi ve Londra Koleji Üniversitesi’ nden bilim adamları bazı bilgisayar oyunları sayesinde stratejik düşünmenin geliştiğini ve daha çevik bir beyne sahip olmanın mümkün olabileceğini öngördüler. 72 gönüllü arasından yapılan testlerde “ bilişsel (kognitif) esneklik” ölçülerek kişinin sorunlara adaptasyonu ve çoklu görevler arasında geçiş yapabilme kabiliyeti ölçüldü. İki gruptan gönüllüler Starcraft adı verilen askeri strateji oyunu oynarken, üçüncü bir grupta The Sims adlı oyunu oynayarak test edildi. Starcraft’ ta ordular organize edilerek düşmana karşı savaşılıyor, Sims’ te ise çok fazla hafıza ve taktik gerekmiyor.
Tüm gönüllüler 6 ile 8 haftalık süreçte 40 saatten fazla oyun tecrübesi edinerek, oyunlardan önce ve sonra psikolojik testler uygulandı. Ayrıca çalışmada haftada iki saatten daha az oyun oynayan erkek bulunamadığından tüm katılımcılar kadınlardan seçildi.
Araştırmacılar StarCraft oynayanların bilişsel esneklik gerektiren görevleri yerine getirirken, daha çabuk ve doğru kararlar verdiğini, Sims’ de aynı sonuçlar alınmadı.
Queen Mary Biyoloji ve Kimya Bölümü’ nden Dr. Brian Glass ; “ Önceki araştırmada Halo gibi aksiyon oyunlarının karar vermeyi hızlandırdığı gözlenmişti. İşte gerçek zamanlı strateji oyunları da geçmişteki hatalardan ders almayı öğretiyor. Yaptığımız araştırma gösterdi ki, bilişsel esneklik insan zekasında önemli bir yere sahip ve oyun oynamak gibi eğlenceli bir yolla geliştirilebilir. “
Londra Koleji Üniversitesi’nden Prof. Brad Love’ a göre; “ Bilişsel esneklik insana ve yaşa göre değişiyor. Örneğin Sherlock Holmes karakteri, aynı anda farklı bakış açıları ve değişen ortamlar arasında zihinsel geçişler yapabiliyor. Problem çözme ve geniş persfektiften bakmak bilişsel esneklik gerektiriyor. “
Bu tarz testler sayesinde bilişsel özellikler anlaşılarak, hiperaktivite, beyin travmaları vb. klinik durumlara müdahale edilmek isteniyor. Zeka artışı da tabi gayet önemli.
Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130821094924.htm
Jurnal Referans :
- Brian D. Glass, W. Todd Maddox, Bradley C. Love. Real-Time Strategy Game Training: Emergence of a Cognitive Flexibility Trait. PLoS ONE, 2013; 8 (8): e70350 DOI: 10.1371/journal.pone.0070350