Sorting by

×
Tıp ve Sağlık

DİŞÇİLER YAKINDA TÜKÜRÜĞÜNÜZDEN KANSER TEŞHİSİ YAPABİLECEK

dentist

Dişçiler belki de yakında doktorunuz da olabilir. Halen doktora gitmekteyiz fakat Los Angeles Kaliforniya Üniversitesi (UCLA) Dişçilik Fakültesi’ nin yaptığı araştırma yakında tükürüğünüzden (saliva) bağışıklık sistemi hastalıklarından,  şeker hastalığına ve hatta kanser benzeri yaşamınızı tehdit eden hastalıkların erken teşhisini sağlayabilecek.

American Dental Association ( Amerika Dişçiler Birliği ) jurnalinde basılan araştırmada, UCLA’ dan araştırmacı Dr. David Wong tükürük salgısının biyolojik karakterindeki farklı indikatörlerin buradaki sağlık faktörleriyle olan ilişkisini açıkladı. İnsan tükürüğü moleküllerden oluşuyor, sonrasında  bu kompleks moleküller doktorlar ve dişçilere DNA ve RNA hakkında doğru olan her bilgiyi taşıyor. Ya da genomun temelde hepsini ve geri kalan destekleyici karakterleri taşıyor. Bu moleküllerin tanımlanması ve izole edilmesiyle araştırmacılar , sonrasında  pek çok bilimsel yöntem kullanarak;  gemomik, proteomik, transkriptomik (salivaomik) gibi yöntemlere uygulayabilir.

Salyadan teşhis halen yeni bir alan olsa da , biyo işaretleyiciler yeni değil ve bu gerçekten bu işin özü. Tabi fark elbette bu yöntemin aşırı bir şekilde non-invasif olması ve salyadan başka bir numuneye ihtiyaç duymaması. Wong ve meslektaşlarının salyanın kan ve diğer vücut sıvıları teşhis imkanı sağladığını düşünüyor.

Araştırmacılar,  Amerikalıların dişçilerine doktorlardan % 20 daha fazla gittiğini de ekliyor. Böylece dişçilere salivaomikler yerleştirilerek, pek çok hastalıkta erken teşhis sağlanabilir. Sonuç olarak, artık dişçiniz sadece dişlerinizi değil, sizi diğer hastalıklara karşı da uyararak erken teşhisle sağlınızı koruyacak