Sorting by

×
DeneyselDoğa ve Çevreİlginç BilimMakalelerTıp ve Sağlık

Huni Ağ Örümceği Zehri Proteini Kalp Krizi Sonrası Ölüm Sinyalini Engelliyor

Avustralya’ya özgü ölümcül huni ağ örümceğinin zehrinde bulunan bir proteinin, kalp krizi sonucu ortaya çıkan ölüm sinyalini bloke ettiği keşfedildi. Daha öncesinde huni ağ örümceğinin cilt kanserini öldürdüğü ve inme hastalarında beyin hasarını azalttığı bulunmuştu.

Avustralya Queensland Üniversitesi’nden bilim insanlarının yürüttüğü araştırmada, huni ağ örümceğinin zehrinde bulunan küçük bir proteinin heyecan verici bir potansiyeli bulundu. Sıçanlar üzerinde yapılan deneylerde beyin hasarıyla sonuçlanacak indüklenmiş bir inmede, olaydan saatler sonrasında bile verilen özel proteinin beyin hasarını önemli derecede azalttığı bulundu.

Keşfettiğimiz bu Hi1a proteini, inme geçirdikten 8 saat sonrasında verildiğinde bile beyin hasarını inanılmaz derecede azaltıyor. Ayrıca Hi1a’yı kalp hücrelerinde test etmekte mantıklı geldi çünkü, aynı beyin gibi kalp de kan ve oksijensizliğe karşı çok hassas bir organdır,” diyor Prof. Glenn King.

Bilim insanları bu olasılıkları test etmek için kalp krizi stresini atan kalp hücreleri üzerinde simüle etti. İşte bu sayede ilacın kalp krizi olduğunda ile kalp hücrelerinden yayılan “ölüm sinyalini” bloke ettiğini keşfetti.

“Kalp krizinden sonra kalbe giden kan akışı azalır ve kalp kaslarının oksijensiz kalmasına neden olur. Oksijen yetersizliği hücre ortamının asidik olmasına neden olur tüm bunlar birleşerek kalp hücrelerinin ölmesi için mesaj yollar,” diyor araştırma yazarı Dr Nathan Palpant.

Araştırma ekibi Hi1a proteininin, kalpteki iyon kanallarını etkili bir şekilde bloke ederek, ölüm sinyalini bloke ederek daha fazla kalp hücresinin hayatta kalmasını sağladığını keşfetti. Mevcut hiçbir ilaç ölüm sinyalini engelleyemediğinden, kalp krizi sonrası organı hasar almaktan kurtaramıyor.

Kalp krizi geçiren kişilere ambulansta bile Hi1a proteini verilerek, kalp krizinin etkileri azaltılabilir. Özellikle ırak bölgelerde yaşayanların hastaneye ulaştırılmasında saniyelerin bile önemli olduğu bilindiğinden, bu protein hayat kurtarıcı olabilir.

Ayrıca bu teknoloji kalp naklinde, hastaya ekstra dakikalar kazandırarak, kalp hücrelerinin yaşam süresini uzatabilir. Böylece nakil başarısı da artacaktır.

Bilim insanları insanlarda inme ve kalp hastalıkları için Hi1a’nın klinik denemelerine iki ila üç yıl arasında başlanacağını umut ediyor.

“Bu sadece dünya çapında her yıl kalp krizi geçiren yüz binlerce kişiye yardımcı olmakla kalmayacak, aynı zamanda nakil listesinde bekleyenlere umut verecek olan donör kalplerinin sayısını ve kalitesini de artırabilir” diyor. Prof. Dr.Peter Macdonald.

Araştırma Circulation dergisinde yayınlandı.

Kaynak : University of Queensland