Perşembe , Kasım 23 2017
Anasayfa / Bilimsel Gelişme / Diabet Tedavisi İçin İnsülin Salımlayan Sentetik Hücre Üretildi

Diabet Tedavisi İçin İnsülin Salımlayan Sentetik Hücre Üretildi

Her geçen gün 1. Tip diyabet için yeni tedaviler geliştiriliyor ve yapay pankreas sistemleri üretiliyor. Fakat North Carolina ve NC State Üniversiteleri’ninin geliştirdiği tedavi, belki de bu zahmetli tedavilere son verebilir. Bilim insanları, insülin enjeksiyonlarına ve glukoz görüntülemeye gerek kalmayan yapay insülin salgılayan beta hücreleri üretti.

Tip 1 diyabet hastaları ve bazı tip 2 diyabet hastalarında , pankreas hasarı nedeniyle etkili beta hücreleri üretilemiyor. Bu hücrelerin çok önemli bir görevi var, kandaki glikoz seviyesini takip ederek, insülin salınımı yaparak glukoz seviyelerinin normalize olmasını sağlıyor. Manuel ölçüm  ve insülin enjeksiyonları dışında pankreatik hücre tedavileri bir seçenek olsa da oldukça pahalı ve zaman gerektiren bir şey.

North Carolina ve NC State Üniversitesi’nden bilim insanları, doğal beta hücrelerin davranışlarını taklit edebilecek sentetik beta hücreleri ürettiler. Bu hücreler insülinle doldurulmuş veziküller içeriyor. Bu vezikül kaplaması yüksek glukoz seviyelerini saptayarak, ardından insülin yüklemesi yapabiliyor. Yani üretilen yapay beta hücreleri aynı doğal beta hücreleri gibi çalışıyor.

Yapay beta hücreleri diyabetik farelerde test edildi. Farelere enjeksiyon yapıldığında bir saatliğine normal kan seviyesine geldi. Sonrasında tek doz sentetik hücre verilenler, 5 gün normal seviyede takip etti. Araştırmacılar bir sonraki aşamada, sentetik hücreleri insan sübjelere spesifik bir taşınım metoduyla aktarmayı düşünüyor.

“Planımız optimize ederek, sentetik hücreleri daha büyük hayvanlarda test etmek ve deri bantıyla aktarım sistemi geliştirmek ve en sonunda diyabetli hastalarda test etmektir, “diyor baş araştırmacı Zhen Gu.

Bu araştırma diyabetikler için oldukça heyecan verici olsa da, halen gidilmesi gereken çok yol ve klinik proses gerekiyor.

Araştırma Nature Chemical Biology’de yayınlandı.

Kaynak :UNC School of Medicine