Anasayfa / Biyoloji / Daha Uzun ve Yavaş Spermlerin Daha Hızlı Rakiplerini Safdışı Bıraktığı Anlaşıldı

sperm

Daha öncesinde genel yargı daha hızlı spermlerin yumurtaya ulaşmada  yüksek başarı oranına sahip olduğu düşünülüyordu. Meyve sinekleri üzerinde yapılan yeni araştırmayla  (Drosophila melanogaster), yavaş ve/veya uzun spermlerin daha hızlı rakiplerini safdışı ettiği anlaşıldı.

Sanat ve Bilim Üniversitesi Biyoloji Bölümü’nden Doktoralı Stefan Lüpold yürüttüğü çalışma 25 Ekim’ de Current Biolog’ de yayınlandı. Araştırma ekibi yeni yaptığı keşifte, genetik olarak değiştirilmiş özel meyve sineği spermleri kullandı. Böylece mikroskop altında spermler floresan yeşili veya kırmızısı olacak şekilde parlıyor. Meyve sinekleri, Biyolog Profesör John Belote tarafından geliştirildi ve böylece üreme yoluna giden spermler gerçek zamanlı izlenebilmiş oldu.

” Sperm mücadelesi hayvanlar aleminde temel bir biyolojik proses, hangi spermin yarışı kazanacağı hakkında halen pek çok bilinmeyen var. Bugüne kadar yumurtaya doğru ilerleyen spermlerin kalitesini ölçen bir araştırma yapılmadı, bu yüzden spermlerin davranış biçimini öğrenmek açısından bu çalışma çok önemli.” diyor Lüpold.

Dişi meyve sinekleri her üç günde bir çiftleşiyor. Spermler yumurtalar bırakılana kadar dişi yumurtalığına yüzüyor. Yumurtalarda yumurtalığın içinde ilerleyip spermi depolama bölgesinde bekliyor. Spermler birbiriyle savaşıyor. Her eşleşmeden sonra yeni spermler, eski eşleşmeleri depolama bölgesinden uzaklaştırıyor. Sonra dişi hücresi,  değişen spermi salarak, enjekte edilen spermi safdışı bırakır. Araştırmacılar uzun ve yavaş spermlerin diğer rakiplerini safdışı etmede daha iyi olduğunu ve depodan salınmada diğer hızlı rakiplerine göre daha az benzerlik taşıdığı belirtiliyor.

Yavaş ve uzun spermlerin daha iyi olduğu halen tartışmaya açık olmakla beraber, şimdilik ilgi çekiciliğini koruyor.

The U.S. National Science Foundation (NSF) and