Anasayfa / Astronomi / Bilim İnsanları Uzayda Yıldızı Olmayan Yalnız Bir Gezegen Keşfedildi

Bilim İnsanları Uzayda Yıldızı Olmayan Yalnız Bir Gezegen Keşfedildi

Uluslararası astronomlardan oluşan bir ekip, her hangi bir yıldızın yörüngesinde bulunmayan ekzotik genç bir yalnız gezegen keşfettiler. Kendi halinde uzayda yüzen gezegen, dünyadan sadece 80 ışık yılı uzakta ve Jüpiter’ten 6 kat daha büyük. Gezegenin 12 milyon yıldan genç olduğu belirtiliyor. Gezegene PSO J318.5-22 adı verildi.

Haleakala, Maui ‘ da bulunan Pan-STARRS 1 (PS1) geniş çaplı araştırma teleskopunu bu yalnız gezegenden soluk ve eşsiz bir sıcaklık hareketi saptandı. Hawaii’ deki teleskopundan devam ettirilen gözlemler sonucunda  gezegenin bir yıldızının olmadığı ve gaz devi gezegenler gibi olduğu gözlendi.

“ Daha öncesinde uzayda bu şekilde serbest bir şekilde ilerleyen bir nesne görmemiştik. Yalnız gezegen genç gezegenlerde görülen bütün özellikleri gösterse de serbest bir şekilde uzayda sürükleniyor. Her zaman böyle cisimler olduğunu düşünürdük ama olduğundan artık eminiz,” olarak açıklıyor Hawaii Üniversitesi Astronomi Enstitüsü’ nden Dr. Michael Liu .

Geçtiğimiz son on yıl  güneşine oldukça uzak dış gezegen keşfedilse de bu gezegenler halen yıldızının çekim etkisindeydiler. Buna rağmen bu gezegenlerin sadece bir kaç tanesi görüntülenebildi. Bunların hepsi genç yıldızlara sahiptiler( 200 milyon yıldan az) PSO J318.5-22 ise düşük kütleli serbest yüzen kütlelerden biri, belki de en az kütleye sahip olanı. Fakat en eşsiz yaklaşım, kütle, renk ve enerji çıkışının diğer görüntülenen gezegenlerle benzer olması.

” Normalde doğrudan görüntülenen gezegenleri, parlak host yıldızları nedeniyle görüntülemek zor ama bu gezegenin yıldızı olmadığından çalışmak daha kolay. Bu gezegen Jüpiter gibi gaz devi gezegenlerin doğumunun hemen sonrasını anlamak açısından mükemmel bir fırsat sağlayacak,” diyor Max Planck Enstitüsü’ nden Dr. Niall Deacon.

PSO J318.5-22 gezegenin kahverengi cüce adı verilen sönmüş yıldızların araştırması sırasında bulundu. Düşü sıcaklıkları ve soluk renkleri nedeniyle bu gezegenler çok kırmızı bir renge sahip oluyorlar. İşte bu kahverengi cüce adı verilen yıldızlar PS1 teleskopuyla her gece taranıyor. PSO J318.5-22 oldukça tuhaf bir gezegen olduğu için göze battı. Gezegen o kadar kırmızı ki, bilinen bilinen kahverengi cüceler daha kırmızı.

PS!1 teleskpu her gece o kadar fotoğraf alıyor ki, bu veri 4000 terabayt tutuyor. 4000 terabayt veri ise 4,000,000 gb ediyor yaklaşık olarak. Bu şimdiye kadar çıkan bütün filmler, albümler ve kitapların dijital ortamda toplamına denk.  Teleskopun çektiği görüntülerin ne kadar büyük olduğunu siz düşünün artık !

Bakalım başka yalnız gezegenler de görebilecek miyiz?

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131009153455.htm