Sorting by

×
Alternatif EnerjiBilimBilimsel GelişmeBiyolojiKimyaMakalelerÜtopya

PAS BAKTERİSİ MARİPROFUNDUS ELEKTRİKTEN BİYOYAKIT ÜRETEBİLİYOR

Bakteriler, rüzgar türbinleri ve güneş panellerini bir araya getirerek, ne yapabilirsiniz? Hiçbir şey diye düşünüyorsunuz ama yanılıyorsunuz, çünkü bakterilere  elektrik verip biyoyakıt elde edebiliyorsunuz. Minnesota Biyoteknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar, demiri oksitleyen yani pas bakterilerini elektrikle besleyerek üretmenin bir yolunu buldular. Geçenlerde keşfedilen bu bakteri, elektrikten biyoyakıt üretmeyi vaat ediyor.

Mariprofundus ferrooxydans PV-1 adı verilen aerobik (oksijen tüketen) bakteri ilk olarak derin okyanus yarıklarında keşfedilse de, nehir ağızlarında ve deniz yaşamında dünyanın her yerinde bulunabiliyor.

Bakteri normalde oksijenli ortamda yaşadığından oksijensiz ortama geçtiğinde pek çok zorlukla karşılaşıldı.

Mariprofundus grubundan olan bu bakteriler biyokorozyon yani biyolojik paslanmadan sorumlular. Normalde bakterilerden kaynaklanan paslanmanın oldukça az olduğunu düşünen bilim adamları büyük bir sürprizle karşılaştılar. Çünkü doğada pek çok yerde örneğin Titanic gemisindeki pasın büyük kısmı bu bakteriler tarafından yapılmıştı. Ayrıca evlerde borularda,musluklarda ve çevrede köprülerde, iskelelerde, gemilerde ve mağaralarda pas bu bakteriler tarafından yaratılıyor.

Asıl ilginç olan ise Mariprofondus bakterilerinin elektronları soluyor. Normalde büyümek ve üremek için demir (II) oksiti yükseltgeyerek demir (III) oksite yani pasa dönüştürüyor. İşte bu nedenle bu bakteriyi yetiştirmek oldukça zor.

Minnesota Üniversitesi bakteriyi üretmek için devrim niteliğinde bir proses geliştirdi. Bu tekniğe elektrokimyasal kültivasyon (yetiştirme) deniyor. Bakteriye elektron akımı yollanarak nefes alması sağlanıyor.

“ Böylesine yetiştirmesi zor olan bir bakteri için geliştirilen bu yeni bir yöntem. Aslında bu mikroorganizmalar elektrik sayesinde her şeyi sentezleyebilir.”  diyor Daniel Bond araştırmanın yardımcı yazarlarından.

Bakterinin yüzeyinde elektron süprüntülerinden nefes aldığı düşünülüyor. Bakteri demiz iyonları içermeyen bir solüsyona konduğunda ve elektrotlarla elektrik akımı verildiğinde, elektrot bakteri filmiyle kaplandı. Diğer bir deyişle bakteri elektronla yine beslenerek karbondioksit ortamına adapte oldu ve üredi.

Bu nedenle bu bakteriyle çalışma yapmak artık daha da kolay. Böylece konsantrasyon ayarlama, yan etkiler ve mineral son ürünleri elimine edilmiş oldu.

Genel açıdan düşünürsek bu gelişme büyük önem arz ediyor. Bu proses daha büyük çapta yapılarak kontrol edilebilir. Böylece güneş ve rüzgar enerjisi kullanarak bakterilerden biyoyakıt üretilebilir.

Araştırma mBio jurnalinda yayınlandı.

Kaynak: http://www.gizmag.com/iron-bacteria-biofuel/26031/

Araştırma Referansı: Citation Summers ZM, Gralnick JA, Bond DR. 2013. Cultivation of an obligate Fe(II)-oxidizing lithoautotrophic bacterium using electrodes. mBio 4(1):e00420-12. doi:10.1128/mBio.00420-12.