Anasayfa / Bilimsel Gelişme / Atomik Boyutta Bağların Oluşumu ve Kopuşu İlk Kez Görüntülendi

Atomik Boyutta Bağların Oluşumu ve Kopuşu İlk Kez Görüntülendi

Atomların bağ yapması ve bağ koparması evrenin işleyişi için çok önemli bir prosestir. Atom bağları çok küçük ölçekte gerçekleştiğinden, onları çalışmak ve kaydetmek çok zordur. İşte Nottingham ve Ulm Üniversitesi’nden araştırmacılar, atomik bağ oluşumu ve yıkımını ilk kez videoya aldı.

Ekip TEM(Tranmission elektron mikroskopu) kullanarak, bir çift renyum(Re) atomunun karbon nanotüp boyunca yan yana ilerleyişini kaydetti. Renyum atomları kendi içinde dörtlü bağ kurarak, Re2  molekülünü oluştururlar.

“Gerçekten iki atomunu nasıl bir çift halinde hareket ettiğini görmek , aralarındaki bağa işaret ediyor. En önemlisi de, Re2 nanotüp boyunca aşağıya ilerlediğinde, bağ uzunluğunun değişmesi bağın ortamdaki atomlara bağlı olarak güçlenip, zayıfladığını gösteriyor,” diyor araştırmanın yazarı Kecheng Cao.

Araştırmacılar sonra atomları eliptik bir şekilde uzayarak sonunda bağlarının koptuğunu gözlemlediler. Sonra ise birleşip Re2 molekülünü oluşturdular.

“Bildiğimiz kadarıyla , bu bağ evrimi,kopması ve oluşumunun atomik boyuttaki ilk kaydıdır. Artık basit yapısal analizin ötesinde moleküler görüntülemeyle ,her bir molekülün dinamiklerini anlamada sınırları zorlamaya başladık,” diyor araştırmanın yazarı Andrei Khlobystov.

İki atoma arasında gerçekleşen bir kimyasal bağın, 0,1 ila 0,3 nanometre uzunluğunda olduğunu düşünürseniz, bağları görüntülemenin ne kadar uğraştırıcı bir şey olduğunun anlarsınız. Tabi halen atomik boyutta çözülmeyen binlerce gizem var ve belki de bu teknikle bağlanmaya ilişkin birkaç çözüm üretebilir.

Araştırma Science Advances dergisinde yayınlandı.

Kaynak:  University of Nottingham