Sorting by

×
İlginç BilimKimyaNanoteknolojiTıp ve Sağlık

Dövme Mürekkebindeki Parçacıklar Lenf Düğümlerine Dolabiliyor

Bilim insanları dövme mürekkepinin vücutta lenf düğümlerine kadar ilerleyebildiğini daha önceki araştırmalarda göstermişti. Lenf düğümleri  akyuvarların üretildiği , virüs ve bakterilerle savaşta yani, bağışıklık sistemindeki en önemli bileşenlerden biridir. İşte son teknoloji X-ray (röntgen) ışınları ile çok daha küçük parçacıklara bakılarak, boyadaki toksik parçacıkların vücutta ilerleyebileceği ortaya kondu.

Araştırmacılar normalde boya pigmentlerinin lenf düğümlerine ilerlediğini, lenf düğümlerindeki renk değişiminden gözlemliyor. Daha önce incelenen parçacıklar mikro boyuttaydı ama yeni araştırma da nanoparçacıkların  davranışı incelendi.

Dövme mürekkebi geniş ölçekte organik ve inorganik pigmentler içeriyor. Nikel, krom, mangan ve kobalt gibi koruyucular içeriyor. En yaygın iki içerik ise kömür karası(siyah dövmeler için) ve titanyum dioksit renklerin gölgelerini üretmek için karıştırılıyor.

TiO2 yiyecek katkılarında, güneş yağlarında, boyalarda kullanıldığı kadar dövme mürekkebinde de kullanılıyor. Dolayısıyla aynı yan etkiler dövme için de geçerli. İşte Avrupa Senkrotron Radyasyon Tesisi’nden bilim insanları dövmelerin vücudumuzdaki davranışını izlemek için dev bir senkrotron kullanarak , ciltteki TiO2 parçacıklarının hareketini izledi.

Senkrotron farklı X ışınlarını numuneden lenslere ve enstrümanlara doğru ateşleyerek, maddenin moleküler ve atomik seviyedeki davranışını inceleyebilir. Ex-vivo(canlı organizma dışında) dövmeli doku örneklerine bu tekniği uygulayarak, ekip mikro ve nano seviyedeki TiO2 parçacıklarını izledi ve taneciklerin lenf düğümlerinden sonra da taşınabileceğini gözlemledi. Ekip bunun vücutta uzun süreli birikiminin lenf düğümlerinde kronik genişlemeye neden olabileceğini ileri sürüyor.

Her ne  kadar en temiz dövmecileri seçseniz de , kimse boyaların kimyasal karışımını incelemiyor.

Ekip yeni bir araştırma yaparak, dövme pigmentlerinin kimyasal yapıları ve yan etkilerinin hasta örneklerinde incelemek istiyor.

Araştırma Scientific Reports dergisinde yayınlandı.

Kaynak: European Synchrotron Radiation Facility