Sorting by

×
Bilimsel GelişmeBiyolojiİlginç BilimMakalelerTıp ve Sağlık

Antibiyotik Dirençli Bakterilerle Savaşta Ornitorenk Sütü Etkili

Avustralyalı bilim insanları antibiyotik direnciyle savaşta ornitorenk sütünü kullanarak çığır açıcı bir gelişmeye imza attılar. Bu ördek ağızlı, yumurtalayan, kunduz kuyruklu ve zehirli hayvan uzun süredir evrimsel biyologların çalışma alanına giriyordu.

2010 yılında, bilim insanları ornitorenk sütünün süper mikroplarla savaşta eşsiz antibakteriyel özellikler saptadığını keşfetti.

Avustralya ulusal araştırma ajansı , CSIRO ve Deakin üniversitesi birlikte çalışarak ornitorenk sütünün neden bu güçlü olduğunu çözerek, hayat kurtarmaya bir adım daha yaklaştılar.

Bu keşfi ornitorenk sütünde yer alan özel bir proteini kopyalayarak gerçekleştirdiler.

“Ornitorenkler monotrem ailesine aitle, bunlar yumurtalayan ve yavrularını sütle besleyen küçük bir grup canlı . Sütlerine daha derinden bakarak hayat kurtarabilecek eşsiz özelliklere sahip yeni bir protein karakterize ettik,” diyor CSIRO’ndan araştırmanı  baş yazarı Dr Janet Newman

İlginç yanlarından biri de memeleri olmadığından , sütü göbeklerinden veriyorlar. Bu süt çok besleyici ve bu sütten mahrum kalan yavrular bakterilere karşı savunmasız kalıyor. İşte Deakin Üniversitesi’nden Dr Julie Sharp ve diğer araştırmacılar ornitorenk sütünün bu nedenle sıra dışı antibakteriyel özelliklere sahip olduğunu düşünüyor.

Sütteki proteinin işlevini aydınlatmak için yapılan araştırma sonucu, proteinin bugüne kadar görülmemiş sıra dışı bir 3 boyutlu katlanmaya sahip olduğunu gösterdi. Yapı aynı kıvırcık saçlar gibi halkalı bir yapı oluşturuyor.

Aynı kıvırcık saç veya yay benzeri yapı X-ray kristalografi ile aydınlatıldı.

“Keşfedilen bu protein sadece monotremlerde var olsa da , bu keşif sayesinde protein bilgisi arttı  ve yakında merkezde yeni bir ilaç keşfi duyurulacak,” diyor Dr.Newman.

2014’de Dünya Sağlık Örgütü antibiyotik dirence dikkat çekmek için bir rapor yayınladı.

Antibiyotik direnci gerçekten çok önemli, çünkü antibiyotik direnci arttıkça, süper bakterilere karşı etkili hiçbir antibiyotik kalmamaktadır. En güçlü antibiyotik Collisin’e bile etkili bakteri gelişmiştir.

Kaynak :https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180315101728.htm