Sorting by

×
BilimBiyolojiGenetikMakalelerTıp ve Sağlık

YWHAZ Geni ve Obezite Arasındaki Güçlü İlişki Ortaya Kondu

Biomedical illustration of a DNA molecule on a bathroom scale illustrating the concept of a fat gene as a genetic predisposition toward obesity.

British Columbia Üniversitesi’nden bilim insanları 14-3-3ζ adlı bir protein ile beyaz yağ doku metabolizması arasında güçlü bir bağlantı bulundu. Bu bağlantı potansiyel bir ilaç tedavisine işaret ediyor.

1. Kromozomumuzda bulunan YWHAZ geni, 14-3-3ζ adlı bir proteini kodlar. Bu protein, obezitenin en önemli sebeplerinden biri olan “beyaz yağ” dokunun miktarında ve büyüklüğünde artışa sebep olur. Beyaz yağ dokular, vücudun enerji depoları olarak da adlandırılabilir. Bu dokular, obezite hastalığının görüldüğü bireylerde normalden çok daha yüksek oranlarda bulunuyor.

British Columbia Üniversitesi’nden bilim insanları; farelerde 14-3-3ζ adlı bir proteini kodlayan YWHAZ genini susturdular. Bu gen susturma işleminin ardından farelerde “beyaz yağ doku”nun %50 oranında azaldığı görüldü. Ardından 14-3-3ζ proteininin yüksek seviyelerde olduğu fareler, yüksek kalorili besinlerle beslendi. Takip edilen farelerin beyaz yağ dokularında da %22’lik bir büyüme meydana geldiği görüldü.

Protein ve yağ üretimi arasındaki bu doğrudan bağlantı, olası bir ilaç tedavisine işaret ediyor. Bilim insanları, YWHAZ genini baskılayarak veya 14-3-3ζ proteinini bloke ederek; obez veya obez olma ihtimali yüksek bireylerde yağ birikimini önleyebilirler.

beyazyağdokusu
Bilim insanları, YWHAZ genini susturduktan sonra beyaz yağ dokusunda ortaya çıkan tablo. (Soldaki doku, gen susturulduktan sonra oluşan dokudur)

İnsanlar iki şekilde yağ depo ederler. Kendi yağ hücrelerimizin miktarının çoğalması ve bu yağ hücrelerinin boyutlarının artması yoluyla. 14-3-3ζ proteini hem hücre sayısını hem de hücre boyutlarını etkiliyor.

Obezite artan diyabet riski, kalp hastalığı ve bazı kanser türleri ile bağlantılıdır. Dünya çapında her yıl 2 trilyon dolar obezite tedavi harcamalarına gitmektedir. Türkiye’de de obezite oranları %25 – 30’ları bulmuştur. Ayrıca çocuklarda da obezite endişe verici bir şekilde yaygınlaşmaktadır.  Umarız bu tür çalışmalar obezite salgınının durmasını sağlayabilir.

Referans ve İleri Okuma