Sorting by

×
Alternatif EnerjiBilimsel GelişmeDeneyselFizikİklim DeğişimiUzay-Zaman

ABD’de İlk Kez Bir Füzyon Reaksiyonunda Verilenden Fazla Enerji Üretildi

13 Aralık 2022 günü, ABD Enerji Bakanlığı ve Ulusal Nükleer Güvenlik İdaresi, ilk kez başarılı bir füzyon ateşlemesini yaptığını duyurdu. Devrim niteliğinde gelişme sayesinde ilk kez verilen enerjiden daha fazla enerji üreten füzyon reaksiyonu yaratıldı. Bu sayede gelecekte fosil yakıtlara olan bağımlılık sıfıra indirilebilir.

Füzyon prosesinde iki hafif atom çekirdeği birleşerek, daha ağır tek bir çekirdek oluşturmak suretiyle büyük miktarda enerji salıyor. Reaksiyon 5 Aralık’ta, ABD Enerji Bakanlığı’nın Lawrence Livermore Ulusal Laboratuvarı’nda (LLNL) bir laboratuvar ortamında ilk kez başarıldı.

Laboratuvarda 192 lazer ışını kullanılarak, 2,05 megajul(MJ) UV enerjisi kriojenik yakıt peletine aktarılması neticesinde 3,15 MJ füzyon enerjisi üretildi. Yani tetiklemek için gereken lazer enerjisinden daha fazla miktarda enerji üretildi.

1960’larda, LLNL’den(Lawrence Livermore Ulusal Laboratuvarı) bilim adamları, laboratuvar ortamında füzyonu tetiklemek için lazerlerin kullanılabileceği savını ortaya attı. İşte bu füzyon deneyi için kullanılan Ulusal Ateşleme Tesisi (NIF) olarak bilinen tesiste, giderek daha güçlü hale gelen bir dizi lazer sistemi oluşturularak son teknoloji deneyler yapılmaktaydı.

Tesisteki optik sistemler LLNL

Ulusal Ateşleme Tesisi Kaliforniya Livermore’da yer alıyor ve dünyanın en büyük lazer enerji sistemini barındırıyor. Güçlü lazerlerle donatılan tesiste yıldızların çekirdeklerinde,dev gezegenlerin ve nükleer silahların içinde yer alan sıcaklık ve basınçlar taklit edilebiliyor.

ABD Enerji Bakanı Jennifer M. Granholm, “Bu, kariyerlerini füzyon ateşlemesinin gerçeğe dönüştüğünü görmeye adamış Ulusal Ateşleme Tesisi araştırmacıları ve çalışanları için dönüm noktası niteliğinde bir başarıdır ve bu dönüm noktası şüphesiz daha da fazla keşfi ateşleyecektir. Biden-Harris Yönetimi, iklim değişikliğiyle mücadele için temiz enerji sağlamak ve nükleer olmadan nükleer caydırıcılık sağlamak gibi, çalışmaları insanlığın en karmaşık ve acil sorunlarını çözmemize yardımcı olacacak,” diyor.

Bu başarılı deneyle Füzyon reaktörleri hayata geçirebilirse, dengeler yeniden kurulacaktır. Füzyon yarışında ABD 1-0 öne geçti denilebilir.

Kaynaklar: https://www.sandia.gov/labnews/2021/11/19/labs-directed-research-drives-innovation-to-advance-fusion-ignition/