Sorting by

×
DeneyselMakalelerÜtopyaUzay-Zaman

Uzay İstasyonunda Oluşturulan Mars Koşullarında Antartika Mantarı Hayatta Kaldı

fungi mars ISS elektron mikroskop

Uluslar arası Uzay İstasyonu’nda  (ISS) yapılan en son deneylerden birinde İspanya’dan araştırmacılar Antartika’dan toplanan mantar(fungi) türlerini Mars ortamında simüle etti. Elde edilen sonuçların Kızıl Gezegen’deki hayat arayışına ilişkin yeni bakış açıları sağlayacağı düşünülüyor.

ISS aslında bu çalışmalar için sayısız deneye ev sahipliği yapıyor ki , bu sayede uzun süreli uzay yolculuğunun insanlar üzerindeki etkileri anlaşılmaya çalışılıyor. Daha önceki çalışmalarda ilaçların uzayda ne kadar çabuk bozulduğu, mikro yerçekiminin insan bağışıklık sistemini nasıl etkilediği vb. pek çok araştırma yürütülmüştü.

Bu yeni araştırmada, Cryomyces antarcticus ve Cryomyces minteri olarak bilinen iki bakteri türüne odaklanıldı. Kriptoendolitik mikroorganizma türleri , Antarctic Victoria Land McMurdo Kuru Vadi’lerinden elde edildi. Bu yer gezegendeki en kuru ve en düşmanca çevreyi barındırıyor.

Buradan alınan numuneler ISS’de 18 aylık deneye tabi tutuldu. 1,4 cm’lik kaplara yerleştirilen mantarlar EXPOSE-E deney platformuna yerleştirildi. Bu platform Columbu modülünün dışında bulunuyor. Çalışma, Likenler ve Fungi Deneyi’ nin  (LIFE) bir parçası olarak uzayda zorlu koşullarda farklı organizmaların nasıl başa çıkacağını inceliyor.

uzay koşulları-gerçek bilim
Astronotlar Expose-E ‘yi onarırken.

1,5 yıllık periyotta mantar, Mars’da bulunan koşullara benzer % 95’lik karbondioksit ve 1000 paskal basınç altında test edildi. Optik filitreler kullanılarak Kızıl Gezegendekine benzer ultraviyole(morötesi) radyasyon seviyeleri uyguladı, bir kısmına düşük seviyede radyasyon verirken, kontrol grubuna radyasyon vermedi.

Deney tamamlandığında, araştırmacılar Mars ortamında mantar hücrelerinin % 60’ının yaşadığını ve hücresel DNA’larının stabil kaldığını gözlemledi. Bu gerçekten büyüleyici bir sonuç olmakla beraber, bilim insanlarına Mars’daki hayata ilişkin bilgiler sunabilir.

“Bu sonuçlar sayesinde Mars yüzeyinde uzun süreli mikroorganizmaların stabilitesi ve biyoindikatörlerin değerlendirilmesi sağlanabilir. Bu bilgi sayesinde kızıl gezegene ilişkin gelecek deneylerde hayat arayışı için temel ve ilişkili sayılabilir,” diyor araştırmacı Rosa De la Torre.

Araştırma Astrobiology dergisinde yayınlandı.

Expose-E_Dosfotos_SOnofri_etal_image671_405
Expose-E gönderilmeden önce

Kaynak: http://www.agenciasinc.es/en/News/Antarctic-fungi-survive-Martian-conditions-on-the-International-Space-Station

Referans :

Silvano Onofri, Jean-Pierre de Vera, Laura Zucconi, Laura Selbmann, Giuliano Scalzi, Kasthuri J. Venkateswaran, Elke Rabbow, Rosa de la Torre, Gerda Horneck. “Survival of Antarctic Cryptoendolithic Fungi in Simulated Martian Conditions On Board the International Space Station”. Astrobiology 15(12): 1052-9, December 2015. DOI: 10.1089/ast.2015.1324.