Sorting by

×
Bilimsel GelişmeBiyolojiDeneyselMakalelerTıp ve Sağlık

Kemoterapiye Dirençli Lösemi Tedavisinde, Diyare İlacı İşe Yarayabilir

En yaygın olan kanser türlerinden biri olan akut miyeloid lösemi (AML) kemoterapiye dirençli bir kanserdir. Science Translational Medicine’de yayınlanan yeni bir makalede, FDA tarafından onaylanmış bir diyare(ishal) ilacının kemoterapiye direnci azaltarak, ilaçların lösemi üzerindeki etkisini arttırabileceğini ortaya koydu. İnsan AML hücresi verilen farelerde, olumlu sonuçlar alındı.

ABD’de en yaygın kanser türlerinden biri akut miyeloid lösemidir (AML). Amerikan Kanser Cemiyeti’nin verilerine göre her yıl bu hastalıktan yaklaşık 23,000 kişi ölmekte ve en kötüsü de bu kanser kemoterapiye ve diğer ön cephe kanser tedavilerine karşı dirençlidir. Çoğu hasta 5 yıldan uzun süre yaşayabiliyor ama tedavi uzadıkça finansal açıdan zorlayıcı olabiliyor. İşte bu nedenle etkili tedaviler geliştirmek için AML’nin neden direnç yarattığı bulunmalı ve bu direnç ortadan kaldırılmalıydı. Medical Xpress’e konuşan araştırmanın yazarı ve King’s College London Lösemi Biyolojisi’nden Prof. Dr. Chi Wai Eric So:” Kanser gelişiminde DNA mutasyonları etkendir. Buna rağmen, bu mutasyonların kanserojen olması için doğru hücrelerde oluşması gerekir. Bu hücrelerin kökeni kanser biyolojisini anlamada ve daha iyi bir tedavi stratejisi geliştirmede oldukça önemlidir. Bu araştırmada, bu hücreleri yeniden üreterek çok agresif kökenli olarak ayarladık. Yani tedaviye dirençli insan lösemi hücreleri formunda.”

Diyare İlacı Lösemili Farelerin Ömrünü Uzattı

“Bu tedaviye dirençli lösemi hücrelerinin, kemo ilaçlarını dışarıya pompalayan özel bir protein ifade ettiklerini keşfettik. Diyare tedavisi için kullanılan bu antibiyotiği kullanarak bu pompanın aktivitesini baskılayabilir, bu hücreleri tekrardan kemoterapiye duyarlı hale getirebiliriz. Bu tedavi insan lösemi hücreleri verilen farelerini ömrünü önemli ölçüde arttırdı. Bu şuna benziyor; bir soyguncunun sürdüğü arabayı bilirseniz, bu önemli bilgiyi polise verdiğinizde, polis sonraki hareketi tahmin ederek onu kaçmadan yakalayabilir. Kanser hücrelerinin kökenlerini bilmek, onların biyolojileri anlama ve potansiyel tedaviyi bulmada temel ve önemli bir adımdır. “

Bu gerçekten AML hastaları ve lösemi uzmanları için umut verici bir haber. Dr. So bu bulgular ve pratik uygulamaları hakkında oldukça iyimser. “Çok agresif ve dirençli bir lösemiyi hassas hale getirebilen bu antibiyotiğin keşfi, başka tedavi seçeneği kalmayan hastalar için yeni bir umut olacak. Zaten bu antibiyotik şimdiden diyare için kullanıldığından, lösemi için yeniden kullanımı daha hızlı ve kolay olacaktır.”

Normalde bir ilaca FDA onayı almak oldukça uzun bir proses olsa da zaten onaylanmış bir ilacı yeniden başka bir hastalık için kullanmak çok daha kolay olacaktır. Tabi onaylama süreci yine klinik denemelerle başlayacak.

Dr. So’nun bu tedaviden büyük beklentileri var.” Ön klinikte, bu antibiyotiğin kullanımıyla tedaviye direncin üstesinden gelmeyi umuyoruz ve hastalar ön klinik denemelerde faydasını görecek. Aynı zamanda, lösemi hücrelerinin daha kapsamlı karakterizasyonunu sağlayacak ve biyolojilerini daha iyi anlayarak bu hastalıkla savaşta daha iyi hedefler tanımlayacağız.

Eğer bu tedavi AML direncini azaltabilirse, lösemi hastalarının tedavisi kolaylaşabilir.

Fig. 1. Human HSCs and CMPs but not LMPPs or GMPs are cellular targets for MLL fusion–mediated transformation. (A) Proliferation of cells in culture was measured as fold expansion each week for the normal and MLL-transformed populations of cells. ME, MLL-ENL; MA6, MLL-AF6. (B) Typical cell morphology at 4 to 6 weeks of in vitro culture of the indicated cell types. Scale bar, 10 m. (C) NBT staining defining the percentage of myeloid-differentiated cells of indicated groups (n = 4 per cell of origin). MLLx: MLL-ENL and MLL-AF6. P = 1.25 × 10−19, HSC-/CMP-MLLx versus LMPP-/GMP-MLLx. (D) Bar chart represents the percentage of cells in each category after annexin V and propidium staining of the indicated cells. Data are presented as means ± SD, and statistical significance of P = 0.00319 was determined by ANOVA from N=3, n=6, F- value=14.86, df=1, for HSC-/CMP-MLLx versus LMPP-/GMP-MLLx. (E) Longterm culture initiating cell (LTC-IC) frequencies of the indicated groups at 4 weeks of in vitro culture (n = 6). (F) Typical surface marker abundance of the indicated transformed cell populations at 8 to 10 weeks in culture. (G) Venn diagram showing the overlap of significantly differentially expressed (DE) genes between HSC/CMP-MLLx and LMPP/ GMP-MLLx cells using DESeq2, ANOVA (on rlog transformed read counts) and ANOVA (on vst transformed read counts) as indicated. (H) Heatmap showing the 130 genes with consistently higher expression in LMPP/GMP-MLLx and the 45 genes with consistently higher expression in HSC/CMP-MLLx and their functional annotations according to webgestalt and Toppgene. (I) Selected stem cell–related gene sets from GSEA are shown comparing HSC-/CMP-MLLx (HC-MLLx) and LMPP-/GMP-MLLx (LG/MLLx) cells. In (A), (C), and (E), data are represented as means ± SD. In (C) and (E), statistical significance was determined by Student t test. Credit: Zeisig et al., Sci. Transl. Med. 13, eabc4822 (2021) 24 February 2021