Sorting by

×
Doğa ve Çevreİklim DeğişimiKimyaMakaleler

Kitosan Filitre ile Baca Gazlarındaki Karbondioksit Emisyonu Azaltılabilir

Bilim insanları baca gazlarından kaynaklı karbon dioksit gazını(CO2) bertaraf etmek için yeni bir filitre geliştirdi. Pamukla işlenen iki tabakalı kitosanlı filitre karbondioksiti alarak birkarbonata dönüştürüyor.

Kuzey Carolina State Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından geliştirilen baca gazı filitresi iki pamuk yaprağının kitosan çözeltisine batırılmasıyla elde ediliyor. Deniz kabuklularından elde edilen kitosan biyopolimeri ilaç sektöründe de kullanılan doğal bir biyopolimerdir.

Kitosan bir yapıştırıcı görevi görerek, kaplama olarak doğal içeriği karbonik anhidraz içermektedir. Bu enzim karbondioksit ve suyun reaksiyona girmesini hızlandırarak, karbonatın ana bileşenine dönüşmesine yardımcı oluyor.

Tüm filitre spiral olarak bükülerek, sonra tüpe konuldu. Sonra baca gazını simüle etmek için karbondioksit ve azottan oluşan bir karışım kullanılarak tüpteki su bazlı çözeltiye doğru pompalandı. Su ve karbonik anhidrazla reaksiyon veren karbondioksit sıvı bikarbonata dönüştürülerek, filitreden geçirilerek tüpten dışarı atılarak toplandı.

Dakikada 4 litre hava pompalandığında, havadan karbondioksitin % 52.3 filitrenin tek bir tabakasında toplanabiliyor. İki yaprak üstüste dizilerek, burkulduğunda ise CO2 % 81.7’e yükseliyor. Filitre 5 kez yıkanıp kurutulduğunda bile,materyalin özelliğini büyük ölçüde koruduğu belirtiliyor.

Yine de bilim insanları sistemin büyük ölçekli olarak bacalarda kullanılacak filitrelerin nasıl olacağının belirlenmesi gerekiyor. Çünkü gerçek bacalarda emisyonlar dakikada 10 milyon litreye geçebiliyor.

Doktora sonrası araştırmacı Jialong Shen’in çalışması ACS Sustainable Chemistry & Engineering dergisinde yayınlandı.

Kaynak: https://newatlas.com/environment/fabric-filter-carbon-dioxide-bicarbonate