Sorting by

×
İklim DeğişimiMakalelerYeni İcatlar

Global Isınmaya Karşı Karbon Hapseden Sünger Geliştirildi

karbondioksit

Küresel ısınmayla mücadelede kimyasal karbon yakalama teknikleri geliştirilmeye çalışılıyor. Standart yöntemler çok aşındırıcı ve verimsiz ayrıca yüksek toksitite içeriyor. Cornell Üniversitesi’nden araştırmacılar düşük toksitite içeren ve daha verimli karbon hapsedebilen süngerler icat ettiler.

Araştırmacıların liderliğini Materyal Bilimleri Mühendisliği bölümünde Emmanuel Giannelis üstleniyor. Yapılan araştırmada sanayi için daha verimli ve kaliteli karbon yakalama süngerleri icat ettiler. Araştırmada doktora sonrası araştırmacılardan Genggeng Qi ve Liling Fu’da makale yazımına katıldı ve çalışma 12 Aralık 2014’te Nature dergisinde yayınlandı.

Doğalgaz ve kömür yakma tesislerinde kullanılan en yaygın karbon yakalama yöntemi; demir amin ovma, amino bileşikler veya aminler karbonu absorbe etmede kullanılır. Daha sonra bunlar ya geri dönüştürülür ya da uzaklara taşınır. Fakat aminleri bu işte kullanmak biraz maliyetli.

Araştırmacılar 2008 yılından itibaren bu karbon yakalama yöntemi üzerinde çalışıyorlar. En sonunda silikat iskelet ve nano yüzeyler kullanılarak maksimum yüzey alanı sağlanmıştır.

Araştırmacılar sıvı aminin içine süngerleri daldırdılar ve süngerin sertleştiğini gördüler. Bu istikrarlı ürün nem olsa bile karbondioksiti çok rahat yakalayabilmektedir. Katı amin sorbentlerde amine fiziksel olarak daldırmak gereklidir. Bu da zamanla sorbentleri yıpratır ve maliyetin fazla olmasına sebep olur. Araştırmacılar sorbentlerin kimyasal bağlarını düzenleyerek amin kaybını en aza indirdiler.

Qi diyor ki; “Muhtemelen bundan sonraki adımda bu sorbentleri optimize edersek ve Cornell’deki enerji santralini güçlendirmek için kullanabiliriz. Ayrıca bu teknoloji daha küçük alanlarda da kullanılabilir. Örneğin seralar gibi.”

KAYNAK:

ARAŞTIRMA REFERANSI:

Genggeng Qi, Liling Fu, Emmanuel P. Giannelis. Sponges with covalently tethered amines for high-efficiency carbon capture. Nature Communications, 2014; 5: 5796 DOI: 10.1038/ncomms6796