Perşembe , Ekim 24 2019
Anasayfa / Biyoloji / İlaç Kombinasyonuyla Meyve Sineklerinin Ömrü Uzatıldı

İlaç Kombinasyonuyla Meyve Sineklerinin Ömrü Uzatıldı

College London Üniversitesi ve Max Planck Yaşlanma Biyolojisi Enstitüsü’nden bilim insanları, üçlü bir ilaç kombinasyonu(polypill) kullanarak meyve sineklerinin ömrünü % 48 oranında uzatmayı başardı.

Bu üç ilaç şimdiden tıbbi tedavilerde kullanılıyor. Lityum ruh halini stabilize ederken, trametinib kanser tedavisinde , rapamisin ise bağışıklık sistemi düzenleyici olarak kullanılıyor.

Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) dergisinde yayınlanan araştırmaya göre, bu ilaç kombinasyonu günün birinde yaşlanmayla ilişkili hastalıklarda faydalı olabileceği öne sürülüyor.

“Burada, insanlardan çok daha hızlı yaşlanan meyve sineklerini çalıştık. Farklı hücresel prosesleri hedefleyen ilaç kombinasyonumuzun, yaşlanmayı yavaşlatma da etkili bir yol olabileceğini düşünüyoruz, “diyor yardımcı yazar Dr Jorge Castillo-Quan

Araştırmacılar önceki çalışmalarda lityum,trametinib ve rapamisinin meyve sineklerinin (Drosophila) ömrünü uzattığını göstermişti. Araştırmaları fareler,solucanlar, hücreler ve insanlar üzerindeki gözlemsel bulgularla desteklemişti.

Bu üç ilacın hücreler sinyal yolları arasındaki etkileri oldukça farklı. Bu hücre ağı, vücudun besin miktarlarındaki değişiklere göre kendini ayarlıyor. Bu ilaçlar ise hücresel ağda farklı proteinlere etki ederek yaşlanmayı yavaşlatıyor.

İlaçlar Birleştiğinde Yan Etkileri Azaldı

Son araştırmada ise meyve sineklerine lityum,trametinib ve rapamisin ayrı ,ayrı ve birleştirilerek verildi. İlaçlar tek tek verildiğinde, sineklerin ömrü yaklaşık % 11 arttırdı. İkisi bir arada verildiğinde kabaca % 30, üçü birleştirildiğinde ise sineklerin ömrünü % 48 arttırdı. Kontrol grubunda ise ilaç verilmedi.

“Önceki çalışmalarda sineklerin ömrü % 5-20 civarında uzarken, ilaçların birleştirilmesiyle % 48 daha uzun yaşayarak kayda değer bir gelişme gösterdi,” diyor Dr Castillo-Quan.

Ayrıca araştırmacılar ilaçların besin duyu ağlarında farklı sinyal yolları izlerken, birbirlerini de tamamlayarak yan etkileri azalttıklarını gösterdi. Rapamisin yağ metabolizmasında istenilmeyen yan etkilere sahip ve insanlardaki insülin direncine benzer etkiler gösteriyor, fakat lityumun bu yan etkisi iki ilaç daha verildiğinde kayboldu.

Araştırmacılar bu araştırmalarına devam ederek ilaçların birbiriyle nasıl birlikte çalıştığını inceleyecek. Ayrıca sonraki aşamada fareler gibi daha kompleks canlılarda ilaçların etkilerini araştırarak nihayetinde insan denemelerine geçmeyi hedefliyor.

Gün geçtikçe ilaçların birlikte kullanılmasıyla daha faydalı olabileceğini gösteren kanıtlar sunuluyor. Bilim insanları bu gibi araştırmalarla insan ömrünü uzatarak daha kaliteli ve sağlıklı bir yaşlanma prosesi hedefliyorlar.

Kaynak: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190930161857.htm