Sorting by

×
GenetikTıp ve Sağlık

β-Klotho Geni Alkol Alma İsteğiyle Bağlantılı Çıktı

Alkol içme isteğinin β-Klotho (KLB) geninin varyantıyla bağlantılı olduğu ortaya çıktı. ABD’deki Teksas Üniversitesi Southwestern Tıp Merkezi’nden bilim adamlarının araştırması, toplumun yüzde 40’ında bulunan bu gen varyantının kişilerin aşırı ya da ölçülü  alkol alıp almamasında rol oynadığını ortaya koydu.

Araştırmaya ‘’hafif ve ağır’’ içici 100 binden fazla kişi katıldı.

Katılımcıların DNA’sı alkol içmeyenlerin DNA’sı ile karşılaştırıldı. ß-Kloth gen varyantına sahip alkol kullananların alkol tüketimini kendi istekleriyle azaltabildiği belirlendi.

Bilim adamları, sonuçları doğrulamak amacıyla laboratuvarda fareler üzerinde de testler yaptı.

Farelerden bazıları söz konusu genden yoksun bırakıldı ve hayvanlara su ile alkol arasında seçim yaptırıldı. KLB genine sahip olmayan farelerin ölçüsüzce alkol tükettiği görüldü.

Araştırma ayrıca, karaciğerin salgıladığı, beyinde alkol tüketimini düzenleyen  FGF21 enziminin daha iyi anlaşılmasını da sağladı.

KLB geninin ürettiği proteinin beyin-karaciğer bağlantısında ve FGF21’in salgılanmasında önemli role sahip olduğu sonucuna varan bilim adamları bu mekanizmayı etkileyerek alkol tüketiminin ‘’yapay yolla’’ azaltılmasının sağlanabileceğini vurguladı.

Alkolizmi önlemek amacıyla gen ya da kişiye özel ilaç tedavisine (farmakogenetik) ışık tutan araştırmanın sonuçları Amerikan Bilim Akademisi Dergisi’nin (PNAS) bu haftaki sayısında yayımlandı.

Şeyma Tahan

1978 ankara doğumluyum.Bilkent Üniversitesi mütercim tercümanlık mezunuyum. 12 yıl boyunca, özellikle tıp ve sanat haberlerinin çevirisini yaptım. Tıp ve sağlık alanında, fransızca ve ingilizce kaynaklardan çevirilerimle Gerçek Bilim'e katkıda bulunuyorum.