Sorting by

BilimDeneyselFizikMühendislikResimler

CERN Arşivindeki Gizemli Fotoğrafları Tahmin Ederek CERN’e Yardım Edebilirsiniz

Radyoaktivite testi senkrotron
Senkrotronda Radyoaktivite testi Eylül 1965

Dünya’nın en büyük ve en inanılmaz bilim deneyinin yapıldığı CERN laboratuarlarına yardım etmek ister misiniz? CERN laboratuarlarında 50 yıldır çekilen siyah beyaz fotoğraflar dijitalleştirilerek CERN Belge Sunucusu’nda arama kaynağına yerleştirilmeye çalışılıyor. Buna rağmen pek çok neye ait olduğu zamanın tozlu sayfalarında kayboldu ve araştırmacılar bu fotoğrafların ne anlama geldiğini bulamıyorlar. Eğer Düşük Enerji Antiproton Halkası’ndan Büyük Hadron Çarpıştırıcısını  (Large Hadron Collider-LHC) biliyorsanız yardımınız dokunabilir.

Şimdilik 1955 ila 1985 arasında 120,000 siyah-beyaz fotoğraf dijitalleştirilse de bazı nedenlerle tanımlamaları eksik kaldı. Dünya’nın en iyi araştırmacılarının olduğu CERN ekibinin takıldığı bazı fotoğraflar, bu nedenle internetten yardım umuyorlar.

Bu işlerle ilgilenmeyen insanlar için bile fotoğraflar oldukça enteresan olabilir ve herhangi birinin tanımlamasına ihtiyaç olabilir. Eğer bu resimleri tayin edebileceğinizi ya da yardımınız dokunabileceğini düşünüyorsanız, CERN’e bu linkle bağlanarak iletişime geçebilir ve tahminlerde bulunabilirsiniz.

Kaynak  CERN

Bu fotoğrafların ne olduğu halen bilinmiyor ?

CERN’ deki bilimsel başarılar

• 1973: Gargamelle’de nötr akım bulundu.;[1]
  • 1983: W ve Z bozonları UA1 ve UA2 deneylerinde bulundu UA s;[2]
  • 1995: PS210 deneyinde ilk anti hidrojen atomları üretildi.;[3]
  • 1999: NA48 deneyinde CP simetrisi bulundu;[4]
  • 2010:38 Antihidrojen atomu saniyenin 6’da 1’i boyunca kapana kıstırıldı.;[5]
  • 2011: Antihidrojen atomları 15 saniye boyunca tutuldu.;[6]
  • 2012:Higgs bozonuna benzeyen 125 GeV/c2 ağırlığında bir bozon tespit edildi.[7]

CERN’de en önemli yer, yeraltındaki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (LHC) denilen parçacık hızlandırıcılarının, olduğu bölgedir. Tarım arazisinin altında kilometrelerce uzanan dev makinalarda proton denilen atom parçacıkları yahut atom çekirdekleri birbirleriyle çok yüksek hızlarda çarpıştırılırlar. Örneğin özel görelilik kuramına göre LHC’deki protonlar ışık hızının %99.999998’sine kadar hızlanınca protonun kütlesi de 7000 katına (7 TeV) çıkacaktır. 1956’da kurulan 28 GeV’lik eşzamanlı proton hızlandırıcısından sonra 1976’da da 450 GeV’lik bir başka hızlandırıcı daha kulanıma girdi. 1981’de geliştirilerek çarpışma halkası olarak kullanılabilecek duruma getirilen bu cihazdan bugün, dönüşümlü olarak parçacık hızlandırıcısı ve çarpıştırıcı olarak faydalanılmaktadır. Çarpışmalar ile bazı kısa ömürlü yeni madde biçimleri bu arada parçacık fizikçilerinin ilgilendiği W ve Z parçacıkları ortaya çıkarılmıştır. CERN, Avrupa’nın fizik alanında Amerika ve Rusya ile yarışa girmesini sağlamıştır.