Sorting by

×
BilimMakalelerTıp ve Sağlık

Bağışıklık Sistemindeki Hücrelerin Nöronları Koruyucu Etkiler Gösterdiği Keşfedildi

Online Dergi Nature Communications’nda yayımlanan Cleveland Klinik’in yaptığı araştırmalar sonucu Alzheimer,Multipl Sklerozis(MS) gibi kronik erişkin beyin hastalıklarının daha da kötüleşmesine neden olduğuna inanılan bağışıklık sistemimize ait bazı hücrelerin aslında beyni travmatik beyin hasarından(TBH) beyni koruduğu ve nörodejeneratif hastalıkların ilerleyişini de yavaşlattığı da keşfedildi. MS hastalığı son günlerde Serdar Ortaç’ın daha yakalanmasıyla adını duyuran bir sinir sistemi hastalığı.

bağışıklık alzheimer

Cleveland Klinik Lerner Araştırma Enstitüsü Nörobilim Departmanı’ndaki başında Doç.Dr .Bruce Trapp olan araştırma takımı,mikrogliaların  beyni TBH’dan koruyan beyin ateşlenmesinin(nöron ateşlenmesi)  senkronize  edilmesine ve kronik nörolojik hastalıkların hafifletilmesine yardımcı olabileceğini tespit etti.Bu araştırma bu konu hakkında yapılmış olan en detaylı çalışmaydı ve nöronları koruyucu etkisinin gerçekleşme mekanizmasıyla ilgili görsel kanıtlar sağladı.

Dr.Trapp:”Bulgularımız doğuştan sahip olduğumuz bağışıklık sisteminin bir travma veya kronik bir hastalıktan sonra beynin korunmasına yardım ettiği izlenimini uyandırıyor ve bu rol daha sonra çalışılmalı.”diye konuştu.”Bizler,TBH’lı hastaların prognozunu iyileştirmek amacıyla mikrogliaların koruyucu etkilerini kullanabiliriz ve Alzheimer hastalığı,MS,inmenin ilerleyişini geciktirebiliriz.Geliştirdiğimiz bu yöntem,nöron-koruma mekanizmalarını daha da iyi anlamamıza yardım edecek.”

Mikroglialar,bir hastalık sırasında veya travma sonrasında beyinde ilk olarak cevap veren onarıcı hücrelerdir.Uzun yıllardır araştırmacılar mikrogliaların sağlıklı beyin hücrelerini tahrip eden zararlı bir inflamasyona neden olduğuna inanıyorlardı,bazı spekülasyonlarda ise koruyucu bir rolleri olduğu düşünülüyordu.Dr.Trap’ın ekibi hayvan modellerindeki mikrogliaların aktivasyonunu ve daha sonraki adımları göstermek için 3D elektron mikroskobu deninlen gelişmiş bir teknik kullandılar.

Araştırma ekibi,kimyasal olarak aktive edildiklerinde mikrogliaların sinirsel iletilerin ateşlenmesini yavaşlatan beyin hücreleri arasındaki bağlantılar olan engelleyici sinapslara göç ettiklerini tespit etti.Mikroglialar sinapsların yerini değiştirirler(sinaptik ayrılma) ve dolayısıyla nöronal ateşlenme artışına ve beyin hücrelerinin hayatta kalma ihtimalini arttıran olaylar kaskadına yol açmaktadır.

Trapp Multipl Sklerozis’te nörodejenerasyon ve onarım mekanizmaları konusundaki çalışmaları ile dünya çapında üne sahiptir.Bir önceki araştırması ise şu konuları içermektedir:MS’li hastalarda nörolojik güçsüzlüğün nedenlerinin araştırılması,nörodejeneratif hastalıklarda beyin onarımının hücresel mekanizmaları,merkezi ve periferik(çevresel) sinir sistemlerinde myelinizasyonun moleküler biyolojisi.

Konunun Kaynağı:Cleveland Clinic’den sağlanan materyaller ve ScienceDaily

Dergi Referansı:

1. Zhihong Chen, Walid Jalabi, Weiwei Hu, Hyun-Joo Park, John T. Gale, Grahame J. Kidd, Rodica Bernatowicz, Zachary C. Gossman, Jacqueline T. Chen, Ranjan Dutta, Bruce D. Trapp. Microglial displacement of inhibitory synapses provides neuroprotection in the adult brain. Nature Communications, 2014; 5 DOI: 10.1038/ncomms5486

Gökhan Bahtiyar

1989 Bulgaristan'ın Kırcali şehrinde dünyaya gözlerimi açtım.Ailemin zorunlu göç sebebiyle 1990 yılında Türkiye'ye göç etmesiyle İzmir'de yaşamaya başladım.2007 yılında İzmir Atatürk Lisesi'nden ve akabinde 2013 yılında da Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi'nden başarıyla mezun oldum. İzmir Kâtip çelebi üniversitesi Atatürk Eğitim ve Araştırma Hastanesi Psikiyatri'de ihtisas yapmaya hak kazandım.Çok sevdiğim tıbbın bilinmezlerle dolu psikiyatri alanındaki son gelişmeleri sizlerle paylaşmaktan onur duyacağım.