Sorting by

×
AstronomiBilim

Kepler Yeni Bir Ötegezegen Keşfederek Çalıştığını İspatladı

kepler yeni ötegezegen

Kepler Uzay Teleskopu’nda 2013 Mayıs’ında yaşanan arızadan dolayı, birincil görevinin durdurulmasına karşın, Kepler halen iyi  durumda ve çalıştığını ispatladı. Kepler’in bu geri dönüşü, küllerinden doğan bir Zümrüdüanka kuşuna benzetiliyor. Kepler’e ikinci bir hayat veren bu projeye K2 adı verildi. Kepler görevine başlar başlamaz  Kepler K2 projesi ile yeni bir ötegezegen keşfetti.

Geçtiğimiz yıl Kepler’in dört tepkime tekerinden ikincisini kaybetmişti. Bu nedenle istenilen noktaya stabil şekilde odaklanamadığından görüntü alınamıyordu.  Uzay teleskobunun görevine devam edebilmesi için dahice bir fikir ortaya atıldı. Güneş  ışığının basınç etkisiyle sanal bir reaksiyon tekeri yaratıldı. Böylece gökyüzünün farklı yerlerine bakıp yıldız, yıldız kümeleri, bulutsular gibi farklı gökcisimlerine de bakması hedeflendi. İşte bu fikir işe yaradı ve Dünya çevresindeki elliptik yörüngesinde dolanan aracın gözleri farklı yerlere de bakmaya başladı. Bu yeni bir görevdi ve K2 olarak adlandırıldı. K2 ile teleskop tek bir bölgeye bakmayı bıraktı.

K2’nin Şubat 2014’deki test çalışmaları sırasında alınan veriler açık hale getirildi. Harvard-Smithsonian Astrofizik Merkezi’nden yüksek lisans öğrencisi Andrew Vanderburg bu verilerle yeni bir keşif gerçekleştirdi. Keşif daha sonra Kanarya Adaları’ndaki Nazionale Galileo Teleskopu’ndaki HARPS-North aletiyle yıldızın yaptığı yalpalama dikkate alınarak onaylanmış oldu.

Doğrulanan gezegen,  Balık(Pisces)  takımyıldızı yönünde, 180 ışık yılı uzaklıktadır. HIP 116454b adlı gezegen Dünya’nın 2,5 katı çapta ve Güneş’ten daha soğuk ve küçük yıldızına yakın yörüngesinde dokuz günde bir dolanmaktadır. Gezegen bildiğimiz yaşamı desteklemekten oldukça uzak sıcaklıktadır.

Bir gezegen yıldızının önünden geçerken yıldızdan gelen ışığın azalmasına neden olur. Kepler geçiş yöntemi adı verilen bu yöntemle gezegenleri avlar. Gezegen ne kadar küçükse ışığın azalma miktarı da o kadar küçük olur.

Mayıs 2013’de iki tepkime tekerini kaybeden Kepler uzun bir süre gözlem yapamamıştı. Bilim insanları ve mühendisler bu sorunun üstesinden çok ilginç bir yöntemle gelmeyi başardı. Tepkime tekeri olarak güneş ışığı basıncından yararlandılar. Sonuçta göreve tekrar başlayan Kepler artık K-2 olarak adlandırıldı. K-2 sadece gezegen avcılığı değil aynı zamanda yıldız kümeleri, gökadalar ve süpernovaları da izleyebilecek şekilde düzenlendi.

K-2 ile HIP 116454b gibi küçük bir gezegen keşfedilmesi ise işin güzel yanı. Gökbilimciler şimdi gezegenin karasal sulu ya da gaz içerikli olup olmadığını yoğunluğundan belirlemeye çalışıyor.

NASA’nın Ames Araştırma Merkezi’nden Kepler/K2 görevi bilim insanlarından Steve Howell  ; “Kepler ile tüm gezegenlerin içinde Neptün ile Dünya arasında olanların daha fazla olması gerektiğini tespit ettik. Ancak bunlar bizim Güneş Sistemimizde bulunmuyor. K2 ile karasal Dünya benzerlerinden tutun da Neptün büyüklüğüne kadar, sıcak ya da buzlu gezegenleri bulabiliriz,” diyor.

K2 görevi resmi olarak Mayıs 2014’te göreve başladı. Bugüne kadar 35.000’den fazla yapılan gözlemlerle yıldızlar, yıldız kümeleri, yıldız oluşum bölgeleriyle ilgili birçok veri toplandı.

Bu çalışma Astrophysical Journal’da yayınlandı.

Kaynak:

141218120848-large