Sorting by

×
Bilim-Kurgu SinemaElektronikGenetikİlginç BilimMakalelerTıp ve SağlıkYeni İcatlar

Çin ve İsviçre’den bilim insanları insan damarlarını taklit edebilen ve ilaç aktarımı, yara iyileştirme ve hatta gen terapisi gibi yeni özelliklere sahip elektronik kan damarı üretti. Şimdilik sadece tavşanlarda denenen bu elektronik kan damarları sayesinde, kan akışının kontrol edilebileceği gösterildi.

Bilim insanları yıllardır böbrek yetmezliği ya da kalp hastalıklarında zarar gören damarları onarmak için kan damarları tasarlıyor. Bu araştırmanın başındaki bilim insanları ise bu damarların görev kapsamlarını genişleterek hastanın iyileşmesinde aktif rol oynayan versiyonlarını geliştiriyor.

Elektronik kan damarı metal polimer iletken membranla kaplanmış bir silindirik çubuktan üretiliyor. Bu cihazlar hem esnek, hem de biyo-bozunur özelliğe sahip. Ayrıca diğer elektronik cihazlarla yönetilerek farklı görevler yüklenebiliyor; örneğin, kontrollü ilaç salınımı gibi.

Diğer bir deneyde ise, elektrik olarak kan damarlarını stimüle edilen yara iyileştirme modelinde, endotel hücrelerin üremesi ve göçünün hızlandırılabileceği gösterildi. Böylece doğal kan damarlarının iç yüzeyindeki hatta ilerleyen hücreler yeni doku üretiminde kullanılabilir.

Bir başka deneyde ise elektronik kan damarını bükerek elektrik alanı yaratıldığında, hücrelerin daha da geçirgen olduğunu gösterdi. Bu sayede yeşil floresan DNA proteini üç farklı kan hücresi tipine aktarmak mümkün oldu.

Sonra araştırmacılar tüm dikkatlerini in vivo çalışmalara vererek elektronik kan damarlarını, tavşanların beyin, boyun ve yüzünü besleyecek şekilde yerleştirdiler. Cihazı 3 ay boyunca izleyen bilim insanları, cihazın çalıştığı süre boyunca yeterli kan akışı sağladığını raporladı. Tavşanlardan implantlar çıkarıldığında, iç organlarında yapılan analizde hiçbir enflamasyon işaretine rastlanmadı. Araştırmacılar bu denemelerden yola çıkarak, cihazın uzun süreli güvenlik sağlayacağını düşünüyor. Bununla beraber cihazın yanında kullanılan diğer elektronik cihazların insanlarda kullanılması için küçültülmesi gerekiyor.

Araştırma Matter dergisinde yayınlandı.

Kaynak: Cell Press via EurekAlert