Sorting by

×
BilimBilimsel GelişmeMakalelerTıp ve Sağlık

GlaxoSmithKline Alzheimer Aşısı Üretecek

GlaxoSmithKline ilaç firması ve Laval Üniversitesi’ nden araştırmacılar, Alzheimer hastalarında beynin doğal savunma mekanizmalarını stimüle etmenin bir yolunu buldular. Bu büyük gelişmenin detayları, 15 Ocak tarihli Proceedings of the National Academy of Sciences(PNAS)  araştırma dergisinin online sürümünde yayınlandı. Böylece Alzheimer için tedavi geliştirilecek ve hastalığı önlemek için aşı üretilebilecek.

Alzheimer hastalığının temel karakteristik özelliklerinden biri de, toksik olarak bilinen amiloid beta molekülünün üretiminde artış olmasıdır. Sinir sisteminin savunma hücreleri olan mikroglial hücreler bu molekülü ortadan kaldıramaz ve senil plakları olarak birikirler.

Sonrasında ise Prof. Dr. Serge Rivest liderliğindeki ekip, beyin immün sistemi hücrelerini aktivitesini stimüle eden bir molekül belirlediler. Bu molekül MPL (monofosforil lipid A) yıllardır aşı adjuvanı olarak, GSK (GlaxoSmithKline ) tarafından yıllardır güvenle kullanılıyor .

Alzheimer semptomu gözlenen farelere, 12 hafta boyunca haftalık enjekte edilen MPL molekülü sayesinde senil plaklarda %80 ‘ e varan gerileme sağlandı. Bununla beraber, farelerin yeni görevler öğrenme yeteneğini ölçen testlerde bilişsel fonksiyonlarında belirgin ilerleme saptandı.

Araştırmacılar MPL ‘i iki yolla uygulayabiliyorlar. Alzheimer hastalığı olan kişilere , ilerlemeyi yavaşlatmak için intramusküler (kas içi) yolla verilebiliyor. Ayrıca amiloid beta molekülüne karşı antikor geliştirmek için üretilen aşı yoluyla da verilebiliyor. Alzheimer  aşısı, hem Alzheimer hastalarında hem de hastalık için risk faktörlerine sahip insanlarda uygulanabilmekte.

Şimdiye kadar etkin tedavisi bulunamamış olan Alzheimer hastalığında yeni geliştirilen tedavi yöntemi çığır açacak kadar ümit vaat ediyor.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130115143852.htm

Araştırma Referansı : Jean-Philippe Michaud, Maxime Hallé, Antoine Lampron, Peter Thériault, Paul Préfontaine, Mohammed Filali, Pascale Tribout-Jover, Anne-Marie Lanteigne, Rachel Jodoin, Christopher Cluff, Vincent Brichard, Rémi Palmantier, Anthony Pilorget, Daniel Larocque, and Serge Rivest. Toll-like receptor 4 stimulation with the detoxified ligand monophosphoryl lipid A improves Alzheimer’s disease-related pathologyPNAS, January 15, 2013 DOI:10.1073/pnas.1215165110

Can Bahar Sezgin

Acil Tıp Doktoruyum. Gercekbilim sitesinde sizi tıpla ilgili gelişmelerden haberdar ediyorum.