Sorting by

×
AstronomiFizikMakalelerUzay-Zaman

Yeni Araştırma Evrenin Yaşını İki Katına Çıkarıyor

Yeni yapılan bilimsel bir çalışmaya göre, evren 26,7 milyar yıl yaşında. Yeni araştırma baskın kozmolojik modelle mücadele ederek,” imkansız erken galaksi “problemine de ışık tutuyor.

Araştırma, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayınlandı.

“Yeni geliştirilen model, evrenin oluşma süresine birkaç milyar yıl daha ekliyor ve evrenin yaşını 26,7 milyar yıl yapıyor. Önceki tahmin 13,7 milyar yıl idi,” diyor Ottowa Üniversit’nin Fen Fakültesi’nde misafir fizik profesörü olan yazar Rajendra Gupta

Astronomlar ve fizikçiler yıllardır evrenin yaşını bulurken, Big Bang’den bugüne geçen süreyi ve uzak galaksilerdeki en yaşlı yıldızlardan geçen kırmızıya kayan ışığı ölçüyor. 2021’de son teknoloji ve geliştirilen yeni teknikler sayesinde, Lambda-CDM uyum modeli kullanılarak evrenin yaşı 13,797 milyar yıl ölçüldü.

Buna rağmen, Methuselah gibi evrenimizin tahmini yaşından daha yaşlı görünen yıldızların varlığı ve James Webb Uzay Teleskobu tarafından mümkün kılınan gelişmiş bir evrim durumundaki erken galaksilerin keşfedilmesi birçok bilim insanının kafasını karıştırdı. Bu galaksiler Big Bang’den aşağı yukarı 300 milyon yıl sonrasında oluştu. Olgunluk dereceleri ve kütleleri milyarlarca yıllık kozmik evrimle ilişkilendiriliyor. Bununla boyut olarak çok küçük olmaları denkleme ekstra bir gizem tabakası ekliyor.

Zwicky ‘nin yorgun ışık teorisi, uzak galaksilerden gelen kızıla kayan ışığın, çok uzak mesafelerden gelen ışığın fotonlarında kademeli olarak enerji kaybından kaynaklandığını savunuyor. Buna rağmen, gözlemlerde bazı çelişkiler mevcut. İşte Gupta , “bu teorinin genişleyen evrenle bir arada olmasına izin vererek, kırmızıya kaymayı tamamen genişlemeden ziyade melez bir fenomen olarak yeniden yorumlamanın mümkün hale geldiğini” buldu.

Zwicky’nin yorgun ışık teorisine ek olarak , Gupta Paul Dirac’ın” kuplaj sabitleri” hipotezinden evrilen bir teoride tanımladı. Kuplaj sabitleri temel fiziksel sabitler olup, parçacıklar arasındaki etkileşimleri hükmeder. Dirac’a göre bu sabitler zamanla değişmiş olabilir. İşte bu sabitlerin evrilmesine imkan verirsek, Webb teleskopu tarafından yüksek kırmızıya kaymalarda gözlemlenen erken galaksilerin oluşum zaman aralığı, birkaç yüz milyon yıldan birkaç milyar yıla uzatılabilir. Böylece eski galaksilerde gözlemlenen ileri düzeydeki gelişim ve kütle için makul bir açıklama sunulabilir.

Ayrıca Gupta, evrenin hızlanan genişlemesinden sorumlu olan karanlık enerjiyi temsil eden bu kozmolojik sabitin geleneksel yorumunun gözden geçirilmesi gerektiğini öne sürüyor. Bunun yerine, kuplaj sabitlerinin evrimini açıklayan bir sabit önerir. Kozmolojik modeldeki bu değişiklik, erken evrende gözlemlenen küçük galaksi boyutları bulmacasını çözmeye yardımcı olarak daha doğru gözlemlere olanak tanır.

Araştırma Referansı: R Gupta, JWST early Universe observations and ΛCDM cosmology, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2023). DOI: 10.1093/mnras/stad2032