Perşembe , Haziran 21 2018
Anasayfa / Bilimsel Gelişme / Yetişkin Kök Hücrelerinden İlk Kez Kornea Üretildi

Yetişkin Kök Hücrelerinden İlk Kez Kornea Üretildi

kornea fare

Boston’dan bilim insanları bulunması oldukça zor limbal kök hücreler gibi davranan  ABCB5 molekülünün kullanarak insanda görmeyi sağlayacak kornea dokusunu yeniden geliştirmeyi başardılar. Massachusetts Göz ve Kulak, Boston Çocuk Hastanesi, Brigham Kadın Hastanesi’nin ortak çalışması sayesinde geliştirilen teknikler, yanık,kimyasal yanmaları vb. yaralanmalarda zarar gören gözler için artık umut var. Nature dergisinde yayınlanan araştırma yetişkinlerden alınan kök hücrelerden doku yapılan türünün ilk örneği olma özelliğini taşıyor.

Limbal kök hücreler gözün bazal limbal epitelyumundan yani limbusunda yer alıyor ve kornea dokularını onararak rejenere etmeye yarıyor. Kazayla bu hücrelerin kaybı durumunda körlük ortaya çıkıyor. Daha öncelerinde doku veya hücre nakli sayesinde kornea rejenerasyonu yapılmaya çalışılsa da bunların getirileri yeterli değildi. Bu araştırmada araştırmacılar antibadileri ile ABCB5 molekülünü tespit ederek insan donörlerdeki ölmüş kök hücreleri anatomik olarak yeniden yetiştirmek için kullandı. Böylece farelerde tümüyle fonksiyonel insan korneası üretilebildi.

Elde edilen bu bulgular sayesinde kornea yüzeyi limbal kök hücrelerle çok daha kolay bir şekilde onarılabiliyor.

ABCB5 molekülü Boston Çocuk Hastanesin’de Doktor Markus Frank ve Natasha Frank tarafından laboratuvarda keşfedildi. Yeni yapılan çalışmada ise ABCB5 geninin limbal kök hücrelerde de bulunduğu ve kornea onarımı için gerektiği gözlendi. Sonrasın ABCB5 geninden yoksun bir farenin korneasının hasar aldığında az iyileştiği görüldü.

Bilim insanları ABCB5 sayesinde limbal kök hücrelerin hayatta kalabildiğini ve apoptosizden(programlı hücre ölümü) korunduğunu gösterdi.

Kaynak: ScienceDaily