Çarşamba , Aralık 7 2016
Anasayfa / Astronomi / Yerin Altındaki DarkSide dedektörü Karanlık Madde Arayışına Devam Ediyor

Yerin Altındaki DarkSide dedektörü Karanlık Madde Arayışına Devam Ediyor

Dağın altndaki dedektör

İtalya’ da  Büyük Sasso Dağı’ nın yaklaşık 1,5 km altında Mayıs 2013′ de devreye giren Dark Site Dedektörü bulunur. Bu dedektör karanlık maddeden yani evrenin çekiminden kaynaklanan eşsiz parçacıklardan gelen zayıf sinyalleri yakalamak için tasarlandı. Karanlık maddenin tespiti için inanlmaz bir çaba gösteren uluslarası bilim adamlarına rağmen karanlık madde henüz doğrudan gözlenmedi. Çünkü karanlık madde normal maddeyle sürekli etkileşime girmiyor.

Yerin altında bulunan DarkSide dedektörü iç içe geçmiş odalardan oluşan 4 metre yarıçapında bir dış küreyi saran 100 kuartz sensörüyle arka plan radyasyonunu (büyük patlamadan kalan radyasyon) ölçüyor . Sıvı argon dolu iç kubbede ise 38 benzer sensör karanlık madde çarpışmalarının argon çekirdeğinden yayılan ışık patlamalarını ölçüyor. Her ne kadar sanki bilim kurgu filmi gibi gelse dağın içinde böyle bir sensör var.

Daha öncesinde ise Uluslarası Uzay İstasyonu’ ndaki (UUİ) Alfa Manyetik Spektrometresi (AMS) sayesinde karanlık madde için ilk sonuçlar alınmıştı. NASA ve CERN bilim insanlarının dün ABD ve İsviçre’de düzenlediği uluslararası basın toplantısında, Uluslararası Uzay İstasyonu’ nda bulunan 2 milyar dolarlık parça detektörünün sunduğu veriler değerlendirildi. Sonuçlar AMS konuşmacısı Prof. Samuel Ting tarafından duyurularak, Physical Review Letters dergisinde açıklandı. Kozmik ışık akısındaki pozitronların gözlendiği belirtildi. Evren’in yaklaşık yüzde 30’unu kapladığına inanılan ancak ne tür bir madde olduğu bile bilinmeyen karanlık maddenin var olduğuna dair en güçlü delile ulaşıldığı belirtilmişti.

Karanlık maddenin bulunması evrenin nasıl işlediğine dair bulmacada eksik parçaları tamamlamak açısından çok önemli.

Kaynak : http://www.popsci.com/science/article/2013-07/big-pic-underground-machines-detecting-dark-matter