Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Uzay-Zaman / Uzaya Giden Astronotlarda ve Farelerde Göz Bozukluğu Tespit Edildi

Uzaya Giden Astronotlarda ve Farelerde Göz Bozukluğu Tespit Edildi

NASA astronotu Mike Barratt Mart 2009’da uzay istasyonuna gidip geldikten sonra, uzağı görmede problem yaşamaya ve gözlüğe ihtiyaç duymaya başladı. Ekim’ de Dünya’ya dönen astronot, 2012’ da CNN’ e verdiği demeçte; görmesinin halen düzelmediğini belirtmişti. Araştırmalar sonucunda NASA her 5 astronottan birinin uzay görevlerinden döndüklerinde görmelerinin değişebildiğini keşfetti. NASA’dan bilim adamları görmedeki bu değişikliği, mikro yerçekiminin etkisine bağlı olarak beyinde artan basınca bağlı olarak gözün şeklinin değişmesine bağlıyorlar. Bilim adamları bu değişimin daha ciddi nörolojik etkileri olabileceğini düşünüyorlar. NASA ayrıca genetik farklılıklara bağlı olarak uzayda göz problemlerinin değişebileceğini araştırıyorlar. Araştırmalar henüz başlangıç aşamasında olduğundan , bilim insanları henüz bu konuda emin değiller. NASA Mars ve diğer uzay yolculuklarında bu konunun astronotların kabiliyetini etkileyebileceğini düşünüyorlar.

Fakat yeni bir araştırma astronotların gözünde uzaya çıktıklarında ne gibi değişimler olabileceğini gösterdi. Bu küçük çalışmada Uluslararası Uzay İstasyonuna (International Space Station) 13 günlüğüne 6 fare yolladı.( Fareler son Discovery görevinde yollandı ). Bilim adamları Dünya’ya dönen fareleri incelediklerin farelerin optik sinirlerinde fiziksel hasarlar olduğunu gözlemledi. Ayrıca farelerin gözlerinde stres işaretleri belirlediler. Fareler Dünya’ya döndükten 7 gün sonrasında bile bu fiziksel hasarlar iyileşmedi. Fakat araştırma sonrasında devam ettirilmedi. Uzaya giden farelerin gözlerinde beyin hasarından kaynaklanan moleküllerin üretildiği gözlendi.

Araştırmadaki baş bilim insanı Patricia Chevez-Barrios, araştırmada astronotların gözlerine neler olduğuna ilişkin birincil bir tespit yaptı. Patricia Chevez-Barrios, Houston’daki Methodist Hastanesi’nde göz hastalıkları uzmanı. Ekip uzay yolculuğu yapan farelerin gözlerinde yüksek miktarda beta amiloid üretildiğini gözlemledi. Caspace-3 geninden kaynaklanan bu protein travmatik beyin hasarı ve retina hasarına işaret ediyor.

Bu sonuçların halen insanlara nasıl uygulanabileceği hakkında soru işaretleri devam ediyor. İnsanların uzayda daha fazla kaldıklarından farelerden daha fazla zarar görebileceği düşünülüyor. Diğer taraftan deneyde kullanılan farenin cinsi ışığa duyarlı bu nedenle bazı farelerin uzaydan değil ışık parlamasından etkilenmiş olabileceğini düşünülüyor.

Chevez-Barrios ve ekibinin araştırması Gravitational and Space Biology dergisinde yayınlanacak.

Kaynak : http://www.popsci.com/article/science/astronauts-and-mice-return-space-altered-eyes?dom=PSC&loc=recent&lnk=6&con=astronauts-and-mice-return-from-space-with-altered-eyes