Anasayfa / Astronomi / ULUSLARASI UZAY İSTASYONU KARANLIK MADDEYİ KEŞFETMİŞ OLABİLİR

ULUSLARASI UZAY İSTASYONU KARANLIK MADDEYİ KEŞFETMİŞ OLABİLİR

Uluslarası Uzay istasyonundaki (UUİ) Alfa Manyetik Spektrometresi (AMS) sayesinde karanlık madde için ilk sonuçlar alındı. NASA ve CERN bilim insanlarının dün ABD ve İsviçre’de düzenlediği uluslararası basın toplantısında, Uluslararası Uzay İstasyonu’ nda bulunan 2 milyar dolarlık parça detektörünün sunduğu veriler değerlendirildi. Sonuçlar AMS konuşmacısı Prof. Samuel Ting tarafından duyurularak, Physical Review Letters dergisinde açıklandı. Kozmik ışık akısındaki pozitronların gözlendiği belirtildi. Evren’in yaklaşık yüzde 30’unu kapladığına inanılan ancak ne tür bir madde olduğu bile bilinmeyen karanlık maddenin var olduğuna dair en güçlü delile ulaşıldığı belirtildi.

Guardian gazetesinin haberine göre, yapılan gözlemlerde, bilim insanları pozitron (pozitif yüklü elektron) miktarında olağandışı bir artış tespit etti. Pozitronlar, anti-elektron, yani karanlık maddede elektronların karşıt parçacığı olarak kabul ediliyor. Bulgular, karanlık madde parçacıkları çarpıştıkları zaman, birbirlerini yok ettiklerini ve ortaya pozitron çıkardıklarını öne sürdü.

AMS sonuçları 25 milyon kayıt ve 0,5 GeV ila 350 GeV arasında değişen enerjiye sahip 400,000 pozitronu içeriyor. Alfa Manyetik Spektrometresi (AMS) olarak adlandırılan yaklaşık 7 ton ağırlığındaki detektör, Mayıs 2011’de Uluslarası uzay uzay istasyonuna  monte edilmiş ve faaliyete geçmişti.  Bu veriler uzayda şimdiye kadar  toplanmış en geniş antimadde parçacık koleksiyonu oluyor. Pozitron fraksiyon 10 GeV ‘ dan 250 GeV’ a yükselirken, 20-250 GeV arasında artış eğilimini büyüklükle azaldığı gözlendi. Ayrıca bu veriler zamanın ötesinde veya tercih edilen yönde herhangi bir varyasyon olmadığını gösterdi. Bu sonuçlar karanlık maddenin yok olmasından doğan pozitronlarla uyumlu fakat diğer açıklamaları destekleyecek düzeyde değil.

AMS ekibi, doğrudan görünmeyen parçacıkları aramak yerine, bu parçacıkların yüksek enerji ortaya çıkaran çarpışmaların ardından geride bıraktıkları izleri tespit etmeye çalıştı. Bu yöntem, CERN’deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nda (LHC) görev yapan Atlas ekibinin Higgs Bozonu’nu bulmak için kullandığı yönteme benzerlik gösteriyor.

Ting, dün CERN’de yaptığı açıklamada, elde edilen bulguların karanlık madde çarpışmalarına işaret ediyor olabileceğini, bu çarpışmaların ise bir ‘pulsar’ yani ritimler halinde Uzay’a radyasyon yayan, bir nötron yıldızından kaynaklabileceğini ifade etti.

Ting, “Bulgular karanlık maddenin varlığını destekliyor ancak başka bir kaynak olabileceğini de göz önünde bulundurmalıyız” dedi.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130403115313.htm