Pazartesi , Aralık 18 2017
Anasayfa / Genel / Türkiye’de Kimyager, Bilim İnsanı Olmanın Zorluğu

Türkiye’de Kimyager, Bilim İnsanı Olmanın Zorluğu

kimya

Üniversiteye girmek isteyen her genç tercih zamanı geldiğinde, ileride hangi mesleği seçeceğine karar verirken bir dönüm noktasından geçer. İşte ben o dönüm noktasından 2000 yılında geçtim. Çocukluğumdan beri içimde dinmek bilmeyen bilim ateşi, tercihlerimde mühendisliklerden önce kimya,fizik gibi temel bölümleri seçmeme neden oldu. Eğer bugün kimya bölümünü kazanmış olmasaydım, sonraki tercihim fizik bölümüne geçecektim. Tabi kazandığım puanla makine mühendisi de olabilirdim. Bugün geçmişe döndüğümde sektörün bu kadar sıkıntılı olduğunu o zaman görseydim, şüphesiz daha iyi bir iş bulmak için o zamanlarla daha düşük puanla alım yapan makine mühendisliğini seçerdim. Devletimizin 2003-2010 yılları arasında sadece 222 kimyageri istihdam ettiğini görüyoruz. Bu da yaklaşık son 10 yılda mezun olan yaklaşık 40,000 kimyagerin büyük kısmının benim gibi özel sektöre geçtiğini ya da işsiz kaldığını gösteriyor. Pek çoğumuz ise farklı işleri seçerek hayatını sürdürmeye çalışıyor. Bazılarımız dershanelerde öğretmen,bazılarımız bankacı ve  bazılarımız ise bir daha hiç çalışmadı belki de.  Tabi bu fen fakültelerinin büyük kısmı için geçerli, saatlerce çalışmanın , artık çift görmenin hatta günlerce uyumamanın yeridir fen fakültesi. İster fizik, ister kimya, ister fizik, ister biyoloji, isterse istatistik olsun fen fakültesi demek bileğin ,beynin gücü demektir. Normalde bu kadar derin bir bilim eğitim almak ancak temel bilimlere layıktır. Tabi siz bölümü seçerken, saatler süren laboratuvarlardan, derslerden bitmek bilmeyen sınavlardan geçeceğinizi belki de bilmiyorsunuz. Ya da diğer bölümlerde okuyan arkadaşlarınızın sadece bir saat çalışarak geçtiği dersleri ve sonra gittiği eğlenceleri düşününce belki de psikolojiniz darma duman olacak. Açıkçası üniversitede çok çalışkan bir öğrenci değildim  ve fen fakültesinde zekanın %1 , sıkı çalışmanın % 99 olduğu bir yer olduğunu ister istemez öğreniyorsunuz. Yani istediğiniz kadar zeki olun, çalışmadan hiç bir yere gidemezsiniz. Yine de kimyayı seçtiğim için pişman değilim, öyle muhteşem şeyler öğreniyorsunuz ki, ister istemez etkileniyorsunuz. Kimya hayattır. Örneğin; makarna yaparken tuzu su kaynadıktan sonra koymanız kimyadır, arabanızın paslanması, su tutmayan nano spreyleri , bunları düşünürken nöronlarınız arasındaki kimyasal reaksiyonlar gibi pek çok şey kimyadır.

kimyagerler

2015’e gelindiğinde fen fakültelerinin puanlarının oldukça düştüğünü görüyoruz, bunun nedeni muhtemelen mezun olduğunuzda iş bulmanın zorluğu. Özellikle de devlette yeterli kadro açılmaması belki de. Belki üniversitede kalmak da iyi bir seçenek olabilir. Sonra öğreniyorum ki, kimya mühendisliklerinin de durumu pek iyi değilmiş. Çünkü onlara devlette yeterince kadro açılmıyormuş. Demek ki devletin artık ne mühendise, ne de bilim insanına ihtiyacı yok. Dünyada gelişmiş ülkelere baktığınızda bilim insanının ve mühendisin nasıl değer gördüğünü görürsünüz. Çünkü bu bölümleri okumak öyle herkesin harcı değil. Bilim insanı ve mühendis olmak için neredeyse dahi olmanız gerekiyor. Özellikle de fen fakültelerinde gördüğümüz dersleri hatırlayınca, bunun ne kadar zor olduğunu anlıyorsunuz. Evet zekiyiz, hem de çok zekiyiz fakat kimya, fizik,matematik vb. bölümleri seçecek kadar aptalız belki de. Çünkü belki de çoğumuz bu ülkede bilime  değer verildiğini düşünerek buralara geldik belki de.  Aranızda idealist olanlar olabilir hepimiz gibi… Günümüzde pek çok Türk bilim insanı yurtdışında prestijli üniversitelerde çok önemli araştırmalarda yer alıyor. Fakat Türkiye’de durum pek böyle değil. Halen yeterli araştırma, ortaya sunulan gelişme sınırlı. İlerlemek için çok daha fazla çalışılması gerekiyor.

Ben bugün özel bir şirkette kimyager olarak laboratuvarda ve sahada çalışıyorum. Tabi bugünlere gelmek pek kolay olmadı. Şansım biraz yaver gitmeseydi, belki de ben de işimle alakasız bir bölümde olabilirdim. Yine de kendinizi geliştirmeniz gerekiyor, çünkü artık ekmek aslanın ağzında değil midesinde. Yine o kadar çalışıp iyi bir kimyager olup işsiz kalmak haksızlık olsa gerek. Muhteşem insanlar tanıdım, bunlar gerçekten bu ülke için bir şeyler yapmak isteyen insanlardı. Aramızda şanslı olarak bu hevesini halen sürdürüyor.

Peki kimyager nedir ? Ya da ünlü bir kaç kimyagerden örnek ver deseler ; ilk örneğim Michael Faraday ya da Marie Curie, Alfred Nobel, Dmitri Mendeleev,Linus Pauling olabilir. Türklerden de Oktay Sinanoğlu (kimya mühendisi) , Nejat Eczacıbaşı gösterilebilir. Bu adamlar dünyayı ve de ülkelerini değiştirdi. Bilim insanı olmak çoğu zaman çok zordur. Çünkü dogmatik ve yergisel engellerle karşılaşmak mümkündür. Dünya’da gelişmiş ülkeler bunu aşmış görünüyor, çünkü onlar sizin değerinizi biliyor. Genç bilim insanlarına tek öğüdüm, hayallerinizden asla vazgeçmeyin elbet biri sizi keşfedecektir. Ülkemizde kimyagerlere ve diğer bilim insanlarına biraz olsun değer verilmesi umuduyla hoşçakalın.

Kaynak : https://etkinkimyagerler.files.wordpress.com/2011/03/kamuda-istihdam.pdf