Anasayfa / Bilimsel Gelişme / Star Trek Gerçek Oldu : Cisimlerin Sesle Kontrolü Sağlandı

Star Trek Gerçek Oldu : Cisimlerin Sesle Kontrolü Sağlandı

sesle havada kontrol

Bristol ve Sussex Üniversiteleri’nden bilim insanları Ultra haptikler alanında yaptıkları yeni çalışmayla, cisimleri ses dalgalarıyla havaya kaldırabilecek ve hareket ettirebilecek eşsiz bir sonik traktör(çekici) ışın geliştirdiler.

Star Trek ’ten bildiğimiz nesneleri hareket ettiren traktör ışınlar konsepti ,yıllardır bilim insanlarının yıllardır hayallerini süslemekteydi. İşte bu konuda çalışan araştırmacılar yüksek amplitüd ses dalgaları kullanarak akustik hologram üretebilecek, küçük nesneleri tutarak hareket ettirebilecek bir traktör ışın üretmeyi başardı .

Nature Communications dergisinde yayınlanan teknik sayesinde, geniş ölçekli uygulama imkanı doğacak. Sonik bir üretim hattı sayesinde nesneler fiziksel kontak olmadan hareket ettirilebilir ya da monte edilebilir. Diğer taraftan daha küçük bir versiyon sayesinde haplar veya mikro cerrahi aletler doğrudan dokuya taşınabilir.

Araştırmanın baş yazarı Yrd. Doç. Dr. Asier Marzo; “ Bir nesnenin traktör sonik ışınla tutulabileceğini görmek inanılmaz bir tecrübe. Bütün çalışmamızın meyvesini aldık, gerçekten zekice,” dedi.

Bristol Üniversitesi Makine Mühendisliği’nden Ultrasonik Alanı Prof. Bruce Drinkwater şunu da ekliyor ; ”Hepimiz ses dalgalarının fiziksel etkileri olabileceğini biliyoruz. Fakat elde ettiğimiz ses kontrolüne, daha önce ulaşılamadı.”

Araştırmacılar akustik hologram yaratmak için 64 minyatür hoparlör kullanarak, yüksek yoğunluklu ses dalgaları üretti. Bu sayede nesneleri havaya kaldırarak bir jedi misali manipüle edebiliyorlar. Hoparlörlerden gelen ses sayesinde cisimler havada tutularak, gerçek zamanlı olarak hareket ettirilebiliyor ya da döndürülebiliyor.

Bir cismi kontrol etmek için farklı traktör ışınları kullanılıyor. Birinci akustik kuvvet aynı parmaklar gibi çalışıyor. İkincisi ise akustik vorteks yaratarak, nesneleri  sıkıştırarak ve çekirdekte hapsediyor. Son akustik kuvvet ise yüksek yoğunluklu bir kafes yaratarak, cismi her yönde tutuyor.

En son geçtiğimiz sene Dundee Üniversitesi’nden araştırmacılar traktör ışın konseptini sunsalar da , ışınlarla nesneler kontrol edilmemişti.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2015/10/151027132833.htm