Anasayfa / Biyoloji / Şaraptaki Polifenoller Diş Çürüğü ve Dişeti Hastalıklarını Engelleyebilir

Şaraptaki Polifenoller Diş Çürüğü ve Dişeti Hastalıklarını Engelleyebilir

Bir yudum şarabın kalp ve bağırsak sağlığı açısından yararlı olduğu biliniyor. Muhtemelen şarapta bulunan polifenollerin çeşitliliği şarabın  faydasına etki eden en büyük etken. İşte Amerikan Kimya Topluluğu’nun(ACS) Journal of Agricultural and Food Chemistry  dergisinde yayınlanan raporda, polifenollerin ağız ve diş sağlığı açısında faydalı olabileceği ortaya kondu.

Geleneksel kullanımdaki bazı polifenoller antioksidan özelliği taşır ve vücudu serbest radikallerin açtığı zararlardan korur. Buna ek olarak yeni yapılan çalışmada polifenollerin bağırsaklardaki bakterilerle etkileşime girerek sağlığı iyileştirdiğine işaret ediliyor. Aynı şekilde bitkiler ve meyveler polifenol üreterek, zararlı bakteri ve patojenlerin yarattığı enfeksiyondan korunuyor. M. Victoria Moreno-Arribas ve meslektaşları şarap ve üzüm polifenollerinin dişler ve dişetlerini koruyup, korumadığını anlayarak bunu moleküler seviyede çalıştı.

Araştırmacılar piyasada mevcut iki kırmızı şarap polifenolünün etkisini ölçmek için, üzüm çekirdekleri ve kırmızı şarap ekstraktlarını denedi. Diş ve diş etine yapışan bakteriler zamanda diş plağına, çürüklere ve diş hastalıklarına neden oluyor. Şaraptan kaffeik ve p-coumaric asiti olarak iki polifenolü  ayrıştırarak, bunları dişeti dokusu model hücrelerinde denedi.  Bu iki polifenolün tüm şarap ekstraktlarını kullanmadan daha iyi bir şekilde, bakterilerin hücrelere tutunmasını  engellediği fark edildi.

Araştırmacılar bu polifenollerin Streptococcus dentisani adı verilen oral probiyotikle birleşerek, patojen bakterilere karşı daha etkili olduğunu düşünüyor. Ayrıca bilim insanları ,polifenollerin ağızda ön sindirim sırasında metabolitlere dönüşerek ağız sağlığına  faydalı etkiler doğurabileceğini ortaya koydu.

Referans:

1. Adelaida Esteban-Fernández, Irene Zorraquín-Peña, Maria D. Ferrer, Alex Mira, Begoña Bartolomé, Dolores González de Llano, M. Victoria Moreno-Arribas. Inhibition of Oral Pathogens Adhesion to Human Gingival Fibroblasts by Wine Polyphenols Alone and in Combination with an Oral ProbioticJournal of Agricultural and Food Chemistry, 2018; DOI: 1021/acs.jafc.7b05466