Sorting by

×
Biyolojiİlginç BilimKimyaMakalelerTıp ve Sağlık

Polimerlerden Yapay Sinir Sistemi Yaratıldı

yapay sinir sistemi-gerçek bilim
Sol taraf polimer nanotüpler, sağ tarafta yeşiller protein mikrotüpleri . Floresans mikroskopisinde küreler daha fazla boy absorbladığından daha parlak gözüküyor.

Sandia National Laboratuvarı’ndan bilim insanları polimer nanotüpler kullanarak sinir sistemine çok benzeri bir ağ kurarak, sinir benzeri filamentlerinarasında elektrik impulsu alım verimini de sağladı. “Doğal olarak proteinlerin birleşerek kimyasal polimer oluşturmasına ve modern makinelerin oluşturamayacağı yapılar oluşturmasına dair, ilk niteliğinde bir çalışma,” diyor Sandia National Laboratuvarı’ndan araştırmacı George Bachand.

Sandia yardımcı araştırmacısı Wally Paxton,” Bu gerçekten bilimsel bir kaynak, bu sayede vücudun sinir yapılarına ağrısız bir arayüz oluşturacak yumuşak yapay yapılar oluşturulabilir,” diyor.

Günümüzde yapay eklemlerin çalışmasını sağlamak için sinir dokusuna entegra edilen rigid elektrotlar enflasyona neden olabiliyor. İşte bunların yerine kullanılacak bu polimer, sinirleri uzatmak ve daha nazikçe protez ara yüzlerini entegre etmek için kullanılabilir.

Normalde bu nöral ağı mevcut üretim teknikleriyle üretmek oldukça zor. Bunun yerine her insan hücresinde bulunan kinesin motor proteinlerin davranışını değiştirerek başlayabilir. Bu ufak motorlar normalde bir hücreden diğerine malzeme taşımakla görevlidir. Hücre yapısı boyunca protein mikro tüpleri şeklinde yer alırlar.

İşte bu kinesin moleküllerinin yolculuk etmesini engellemek için omuzları yapıştırıcıyla yapıştırıldı. Böylece sadece ayakları hareket etmeye devam etti. Böylece sanki konserde ellerini havaya kaldıran dinleyiciler gibi hareket etmeleri sağlandı.

Sonrasında ise bu yolculuk eden protein mikrotüpleri onlarca mikron çapında polimer kürelerle buluşturdular. Mikrotüpler önceden yapışkan bir maddeyle kaplandığından, küredeki polimer nanotüpleri kopararak, kinesin motorların ilerleyeceği yolu uzattılar. Bu proses aynı pizza eriyen peynir uzayıp kopmasına benziyor.

Nanotüpler uzayıp bağlandıkça kompleks yapılar oluşturdu. Bu yüzlerce mikrondan onlarca milimetreye kadar değişiyor ve 30-50 nm çapında tüplerden oluşuyor.

Aynı gerçek sinir hücreleri gibi birbirine bağlanan sistem, kinesin motorlar sayesinde bir yerinden koptuğunda yeniden bağlanabiliyor. Araştırma Nanoscale dergisinde yayınlandı.

Referans: Walter F. Paxton, Nathan F. Bouxsein, Ian M. Henderson, Andrew Gomez, George D. Bachand. Dynamic assembly of polymer nanotube networks via kinesin powered microtubule filaments. Nanoscale, 2015; 7 (25): 10998 DOI: 10.1039/C5NR00826C

Yazı LiderlerVadisi.com‘da yazdığım makaleden alınmıştır.