Anasayfa / Astronomi / PLANCK UZAY TELESKOPUYLA EVRENİN YAŞI YENİDEN HESAPLANDI

PLANCK UZAY TELESKOPUYLA EVRENİN YAŞI YENİDEN HESAPLANDI

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) Planck uzay teleskopundan alından son resimde, Evren’ in en eski ışığının görüntüsü saptanarak evrenin yaşı yüksek doğrulukla hesaplandı. Bu resim sayesinde en detaylı kozmik mikrodalga haritalaması yapıldı. Böylece evrenimiz hakkında mevcut sorular hakkında daha fazla cevaba sahip olduk. Alınan fotoğrafta ışığın 380,000 yıl yaşında olduğu ve zamanında sıcak,  proton, elektron ve fotonlarla etkileşime sahip yoğun bir kütleye sahip olduğu anlaşıldı. Evren genişlerken,  soğudu ve sıcaklığı 2700 ºC’ den, mutlak sıfırın sadece 2,7 derece üstüne  ( 0 Kelvin/−273.15°C/−459.67°F)  kadar düştü. Tabi bu esnada ışık da genişledi.

Başlangıçta şişme sadece 10-32 saniye (0.00000000000000000000000000000001 saniye)  sürdü ve evren 1030 kat genişledi. Bunun gerçekleşme olasılığı ise oldukça düşük.

CMB(Kozmik mikrodalga arkaplan) imajı ile Büyük Patlama’ dan sonra kalan radyasyon yakalanarak, evrenin erken dönemindeki  yoğunluğundaki sıcaklık dalgalanmalarındaki önemli varyasyonlar saptandı. Yoğunluklardaki bu farklar Evren’ in tohumlarını temsil ediyor ve bugünkü yıldızların ve galaksilerin izlerini taşıyor.

Plank imajı CMB’ de şimdiye kadar yaratılan en yüksek çözünürlüklü ve detaylı imaj olduğundan bilim adamları Evren’in değişimini ve kompozisyonunu yüksek doğrulukla haritalandırabiliyor. Böylece Evrenin bileşimindeki normal madde oranını % 4,9 kütle/ enerji oranına ve karanlık madde oranını % 26,8 ‘ e yükseltiyor. Tabi oranlar böyle olunca karanlık enerji oranı da % 69’ a düşüyor.

evrenin yaşı-gercekbilim

Ayrıca yeni hesaplamaya göre evrenin yaşı 13,82 milyar yıl.  Haritaya göre evrenimiz daha yavaş yaşlanıyor ve eski tahminden 100 milyon yıl daha yaşlı.

Açık olarak bu bulgular kozmolojideki standart modelle uyumluluk gösteriyor. Bu teoriye göre CMB’ de görülen dalgalanmaların Büyük Patlama’ dan(Big Bang) sonra hemen oluştuğu ve devasa boyutta bir genleşme gerçekleştiğini farz ediyor.

Buna rağmen bun resim Evren’ i anlamamız için yeni yollar gösterse de ortaya başka soru işaretleri çıkarıyor. Oldukça detaylı olan bu evren haritasında, fizik yasalarına uymayan anomaliler tespit edildi.

esa-planck-cmb-1

Sıcaklık dalgalanmalarında fark edilen kararsızlık standart modelde tahmin edilene uyuyor.  Ayrıca zıt yarı kürelerde ortalama sıcaklıklar tespit edildi.

ESA Direktörü Jean-Jacques Dordain bu durumu şöyle yorumluyor; “Evrenin şişmesine dair Planck’ ın yüksek kaliteli bu portresi evrenin erken katmanlarını görmemizi sağlasa da,  kosmosumuzun tümünü açığa çıkarmaktan halen çok uzak “ .

Acaba sonraki hesaplamalarda evrenin yaşı kaç olarak hesaplanacak ?

esa-planck-cmb-6