Anasayfa / Biyoloji / Pheidole Karıncaları Her Yerde

Pheidole Karıncaları Her Yerde

işçi karıncalar

Pheidole’ler dünyadaki en yaygın karınca türüdür. Öncelerde sadece Güney ve Kuzey Amerika’da bulunan Pheidole’ler bugün dünyanın bütün ekolojilerinde bulunurlar. Bu karıncalardaki koloni yapısı bir çok böcekteki koloni yapısıyla benzerdir. İşçi ya da asker arılar diye tabir edilen rütbede çenesi güçlü ve yırtıcı karıncalar bulunur. Kraliçe karınca da bu koloninin vazgeçilmezlerindendir.

KÜÇÜK İŞÇİ VE BÜYÜK İŞÇİ

Bu karıncalarda işçiler büyük işçi ve küçük işçi diye ikiye ayrılırlar

karınca

PHEİDOLELER DÜNYA’NIN HER YERİNDELER

Son günlerde yapılan bir çalışma bize Pheidolelerle ilgili hayret verici veriler sundu. Bu veriler bize Pheidolelerin dünyanın her yerinde olduğunu gösterdi.

“Eğer bir tropik ormana gitme fırsatı bulduysanız her adımınızda size karıncalar eşlik edecektir.” diyor Evan Economo. Araştırmanın liderliğini yapan Evan Economo Okinawa Üniversitesi Fen Bilimleri ve Teknoloji Enstitüsü’nde profesördür.

çalışma başkanı

Karıncaların yakın akrabaları olan Pheidoleler yağmur ormanlarından çöllere kadar bütün ekosistemlerde değişik nişleri doldurmuşlardır. Ancak şuana kadar biliminsanları yeryüzünde bulunan ekosistemlerdeki Pheidolelerin geniş bir bakış açısıyla haritalarını hazırlayamamışlardı.

Michigan Üniversitesi’nden gelen gen dizileri gösteriyor ki Pheidole’nin 323 türü bulunmaktadır ve bunlar dünyanın dört bir tarafındadır. Buna paralel olarak geliştirilen çabalarda ise Pheidole ile ilgili akademik literatürlerde, müzelerde ve büyük veri tabanlarında bir çok araştırma yapıldı. Ve her tür için ayrı ayrı haritalar oluşturulup bunlar analiz edildi.

Araştırma sonuçları Royal Society Proceedings B serisinde yayınlandı. Sonuçlar bir hayli şaşırtıcı. Karıncalar dünyayı iki kez ele geçirmişler ve bunların biri Eski Dünya’da biri de Yeni Dünya’da olmuştur.

Economo Pheidole’yi temsil etmek üzere her pheidole türünden aldı. Ekip daha sonra Pheidolelerin aile ağacını göstermek için DNA’larını diziledi ve genetik benzerlikleri ortaya çıkardı. Peki bu önemsiz görülen hayvanlar için niye bu kadar zahmete girildi? Bunun sebebi işte bu araştırmanın sonucunda saklı: “PHEİDOLELER HER YERDE”

Karıncaların çoğu karasal ekosistemlerde yaşamaktadır. Ve tüm omurgalıların biyokütlesinden daha fazla biyokütleye sahiptirler. Karıncalar aslında bize çok önemli hizmetler sunmaktadırlar. Toprak havalandırma, bitki tohumlarının dispesiyonu gibi… Bu karıncaların zararları da bir hayli çoktur. Özellikle zararlı karıncaların tarım ürünlerine dadanması milyarlarca dolara mal oluyor. Başka bir yönden bakmak gerekirse karıncalar en sosyal hayvanlardır. Ve sosyal iş birlikleri fazladır. Pheidoleler tek bir ekosistemde yaşamaktansa bir çok ekosistemde bulunmayı tercih ederler.

Pheidolelerle yapılan harita karşılaştırmalarında görüldü ki bu karıncalar Dünya’nın her yerindeler ve büyük kolonizasyonlara sahiptirler. Bu Pheidoleler dünyayı iki defa ele geçirmişlerdir. Önce Yeni Dünya yani Amerika kıtası sonra Eski Dünya yani Avrupa, Asya, Afrika ve Avustralya. Economo “Yeni Dünya ve Eski Dünya neredeyse birbirinden tamamen bağımsızdır” diyor.

Bu araştırma sonucunda ayrıca görüldü ki Pheidoleler daha sıcak ve ıslak iklimlerde daha çok kolonileşmişlerdir.

“Pheidoleler belirli bölgelerde birçok türe baskın gelir. Bu da kısacası deterministliktir.” diyor Economo.

Dr. Economo Pheidolelerle ilgili gıda, yuva ve çevresel etkilerin bunların üzerine etkisinide araştırmak istiyor.

Economo araştırmayı değerlendirirken şu sözleri kullanıyor” Bu araştırma karınca biyoçeşitliliği üzerine yapılacak olan araştırmalar için çok önemli bir referans olacaktır.”

“Bu cinsle çalışmak çok zordur. Çünkü bunlar belli bir yerde bulunmazlar ve bir çok türü içinde barındırırlar.” diyerek araştırmanın zorluğunu vurguluyor Economo.

karınca phiodelai

yerel topluluk

evrim

Çalışmalarda görüldü ki evrimsel olarak Yeni Dünya ve Eski Dünya’daki Pheidolelerin vücut büyüklüğü çok farklı değildir. Ve bu canlılar vücut büyüklüğünden ayırt edilmez.

Bilim insanları, milyonlarca yıl öncesinden günümüze ulaşan genleri kullanarak, artık çok nadir rastlanan “süper asker karınca”ları üretmeyi başardı.

Devasa bir kafa ve çeneye sahip olan süper asker karıncalar, dünyada sadece birkaç bölgede nadiren görülen bir tür. Ancak bilim insanları, New York’un Long Island bölgesinde bulunan bir koloniden aldıkları larvalarla, süper asker karıncaları üretmeyi başardı.

Söz konusu kolonide, diğer karıncalara oranla dev bir cüsseye sahip sekiz karınca tespit edildi. Dev karıncaların, milyonlarca yıl var olan atalarının genlerini günümüze taşıdıkları öngörüldü.

Kanadalı bilim insanları, dev karıncalarla aynı kolonide yaşayan normal boyuttaki Pheidole morrisi türünü inceledi ve bu türün, süper asker karıncaya dönüşmesini sağlayacak genleri barındırdığı anlaşıldı.

ÖZEL HORMONDAN SÜPER ASKER

Araştırmacılar, Pheidole morrisi’nin larvasına özel bir hormon tatbik ederek, larvada işçi veya normal asker karınca değil, devasa boyuttaki “süper asker karınca” gelişimini sağlayabileceklerini tespit etti.

Kanada’nın McGill Üniversitesi’nden Dr. Rajendhran Rajakumar, “Karıncalarda süper asker haline gelebilecekleri potansiyelini keşfettik. Böylece 35-60 milyon yıl önce var olan cinsin biyolojik özelliklerine ulaşabileceğimizi gördük” dedi.

Kanadalı araştırmacılar, antik zamanlardan kalan genlere geri dönebilmenin, canlılara yeni fiziksel özellikler kazandırmak için çok önemli bir rol oynayabileceğine dikkat çekti.

KOLONİ SAVUNUCULARI

Süper asker karıncalar, çok nadir olsa da vahşi doğada ortaya çıkabiliyor. ABD ve Meksika’daki çöllerde çok nadir görülen dev karıncalar, kolonilerini düşman karıncaların saldırılarından koruyor.

Asker karıncalar, dev kafalarını koloninin girişini bloke etmek ve koloniye yaklaşan karıncaları püskürtmek için kullanıyor.

KOCA KAFALI KARINCALAR SERT RAKİPLERİ KARŞISINDA İNANILMAZ BİR ŞEKİLDE BÜYÜDÜLER

Koca kafalı karıca (Pheidole megacephala) dünyanın en istilacı türlerinden kabul edilir ve Pheidole cinsine mensuptur. Adından da anlaşılacağı gibi kolonilerinde büyük kafalı asker karıncaları vardır. Bu kafalarda çok güçlü çeneler bulunur ve bu çeneleri kullanarak düşmanlarının kafalarını kopartırlar.

Yapılan son araştırmalarda bu karıncaların dünyada 1600’den fazla bölgede bulunduklarını gösterdi. Bu verilerden yararlanılarak yapılan haritadan da anlaşılacağı üzerine bu karıncalar sıcak ve ılıman iklimlerde kolonizasyonlaşıyorlar. En istilacı türler olan Kocakafalı karıncalar bu listenin en başında bulunuyor. Bu kocakafalı karıncalar çok agresiftirler ve üremek için çok yüksek potansiyele sahiptirler.

Araştırmacılar; kocakafalı karıncaların savunma, üreme, toprak genişlemesi ve gıda tedarik işbirliği gibi birden fazla görevi vardır. Ve bunları merkez yuvalardan (karargahda denilebilir) yönlendirirler.

Böceklerin genelinde olduğu gibi bu karıncaların larvalarında da çevresel faktörler ve beslenme şekilleri işçi karınca olunup olunmayacağını gösterir. Araştırmada elde edilen diğer bir veri ise bu karıncaları kimyasal sinyallerle kontrol etmek mümkündür. Buda istilacı olan bu türle savaşta ekolojiyi bozmadan başarı sağlanabileceğini bize gösteriyor.

karınca yayılım