Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Bilgisayar / EteRNA Oyunu Sayesinde Yeni RNA Katlama Modelleri Oluşturun

EteRNA Oyunu Sayesinde Yeni RNA Katlama Modelleri Oluşturun

EteRNA bilimsel bir oyun ve deney aslında. Bu oyun sayesinde RNA katlama ve laboratuvar sentezi birleştirilerek, mevcut bilgisayar algoritmalarından çok daha iyi modeller geliştirilebiliyor. EteRNABot ve bazı durumlarda RNA katlanması hakkında yeni bilgiler mekanik olarak anlaşılabiliyor.

Carnegie Mellon ve Stanford Üniversitesi tarafından 3 yıl önce üretilen oyun sayesinde RNA’ nın yeni katlanma modellemeleri denenebiliyor. RNA’ da DNA’ya benzer fonksiyonlar ve katlanma  gösterdiğinden HIV,retrovirüs, antibiyotik, kanser ve kalp hastalığı gibi kritik araştırmalarda rol oynuyor.

Kitle kaynaklı simülasyon verileri sayesinde katılımcılar kendi bilgisayarlarından yazılımı çalıştırarak kolayca oyuna dahil olabiliyorlar. İşte EteRNA oyunu katılımcılara kişisel olarak RNA bulmacalarını çözmelerine yardımcı oluyor. Normalde bu gibi oyunlarda bilgisayarın işlem gücü kullanılırken bu oyunda çözme işi kullanıcıya kalıyor. İşte bu nedenle insan odaklı olduğundan oldukça başarılı oldu.

Bundan önceki protein katlama oyunu FoldIt’in aksine, EteRNA oynundaki tasarımlar Stanford’da biyokimya laboratuvarında sentezlenerek kullanıcılara ekstra feedback(geri besleme) verebiliyor.

Bu sayede oyuncuların tasarımlarının % 99’u mevcut tasarımlardan daha iyi olmakla kalmayıp, oyuncular protein katlanması hakkında yeni hipotez kurallar geliştirmiş oldu.

Araştırmacılar bu tasarımlar bilgisayarla oluşturulsa bile bu tasarımların kalitesinde tasarımlara ulaşamayacaklarını belirtiyorlar. Yine de bir oyuncunun bir tasarımı yapması günler alabilirken, geliştirilen algoritma bir dakikada çözülebiliyor.

Asıl ilginç olansa biyolog olmayanların bile oyunu öğrenerek, en üst seviyeye gelmesi.

Yakında EteRNA oyununa 3D katlanma da eklenecek.

Online oynanan bu oyun sayesinde eş zamanlı olarak yaptığınız RNA’lar diğer yarışmacıların modellemeleriyle eşleşiyor. Bu ilginç oyunu oynamak için burayı tıklayın