Anasayfa / Bilim / NASA Voyager 1 Uzay Mekiği Güneş Sisteminin Dışına Çıktı

NASA Voyager 1 Uzay Mekiği Güneş Sisteminin Dışına Çıktı

NASA’ nın Voyager 1 uzay mekiği resmi olarak yıldızlar arası uzay yolcuğuna çıkan ilk insan yapımı obje oldu. 36 yıl önce fırlatılan uzay mekiği, artık güneşimizden 19 milyar km uzakta bulunuyor.

Voyager 1,  1 yıldır yıldızlar arası uzaydan gelen plazma ve iyonlaşmış gazlara doğru hareket ettikçe, beklenmedik ve yeni veriler yollamaya başladı. Voyager’ ın güneş sistemi küresi yani heliosferin dışına çıkan geçiş bölgesinde olduğu belirlendi.

Bilim adamları tarihi bir atlamanın eşiğinde olduğumuzu belirtiyor.

Voyager 1 ilk kez 2004 yılında heliosferin dışına yaklaştığında heliosferden kaynaklı basınç artışı saptanmıştı. Sonrasında bilim adamları uzay mekiğinin yıldızlar arası uzaya varması için aylar yıllar süreceğini öngörmüşlerdi.

Yeni verilerin analizi sayesinde Iowa Üniversitesi ‘nde Don Gurnett ve plazma dalga bilim ekibininin hazırladığı rapor Science dergisinde yayınlandı.

Voyager 1’ de çalışan bir plazma sensörü olmadığından bilim adamları uzay aracının plazma çevresini ölçerek yerini belirlemek farklı bir yol bulmak zorunda kaldı. Güneşte 2012 Mart’ındaki  koronal kütle boşalımı veya devasa güneş rüzgarları ve manyetik alanları bilim adamlarına istediklerini verdi. İşte umulmadık hediye bilim adamlarına 13 ay sonra Voyager 1’ in konumunu verdi. Uzay mekiğinin dışındaki plazma sanki bir keman teli gibi titremeye başladı. 9 Nisan 2013’ de Voyager 1’ in plazma dalga enstrümanı hareketi algıladı. İşte bu salınımlar (osilasyon) mekiğin plazma yoğunluğunu saptamaya imkan verdi. İşte plazmadaki salınımlar heliosferdekinden 40 kat daha fazla olduğundan, mekiğin artık güneş sisteminden çıkıp yıldızlar arası uzaya geçtiği düşünülüyor.

Voyager 1 ve Voyager 2 ikizler ve birbirlerinden 16 gün arayla fırlatıldılar. Voyager 2 15 milyar kilometre uzakta ve Uranus ve Neptün’ ün yanından geçti. Voyager görevini kontrol edenler halen Voyager 1 ve Voyager 2’ den her gün sinyal alıyorlar. Mekikler 23 watt ‘lık sinyaller yaysa da, dünyaya bu sinyalin sadece milyar kat milyarda biri ulaşıyor. Sinyaller  160 bit/s frekansta NASA derin Uzay Ağı istasyonlarındaki 34 ve 70 metrelik çanaklar tarafından yakalanıyor.  Voyager 1’ den dünyaya ışık hızında ilerleyen sinyal 17 saatte ulaşıyor.

NASA adına açıklamayı yapan proje yöneticilerinden Gary Stark heyecanını, “Yıldızlararası uzaya çıkmanın önemi nedir? Öncelikle oraya ulaşabilmiş olmamız çok önemli. 40 yıl önce bu projeye başlarken hedefimiz buydu ancak kimse sonucun ne olacağından emin değildi. Yani şans da önemli bir faktördü” sözleriyle anlattı.

Uzmanlar 1970’lerin teknolojisiyle üretilen bir aracın güneş sisteminin dışına kadar yolculuk edebilmesinin kayda değer bir başarı öyküsü olduğu görüşünde.

Voyager 1 ve Voyager 2 görevlerinde 988 milyon dolara yakın para harcandı. Masrafların başında Enerji Bakanlığı tarafından geliştirilen nükleer piller , fırlatma operasyonları da yer alıyor.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130912135507.htm