Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Bilim / NASA’ NIN NEXT İYON İTKİ MOTORU UZUN SÜRELİ ÇALIŞMA REKORU KIRDI

NASA’ NIN NEXT İYON İTKİ MOTORU UZUN SÜRELİ ÇALIŞMA REKORU KIRDI

NASA’ nın Evrimsel Xenon(Zenon) İyon İtki Motoru (NEXT- Evolutionary Xenon Thruster) 43,000 saat aralıksız çalışarak Glenn Araştırma Merkezi Elektrik İtki (Propulsion) Laboratuvarı’ nda bir rekor kırdı. 7 kilowatt’lık itki motorunun gelecekte kimyasal roketlerin pratik olmadığı uzay görevlerinde , uzay mekiklerine yol aldırması planlanıyor.

İyon itki (Ion propulsion) teknolojisi aslında 1960’ larda  mühendislikte merak uyandıran ve Star Trek’ te kullanılan karizma bir isim. Bu teknolojide yakıt tüketmek yerine, güneş panellerinden elde edilen elektrikten veya nükleer enerjiden yararlanılarak iyon itkisi ile elektrik üretiliyor. Bu teknoloji elektriği molekülleri (NEXT’ de zenon) iyonlaştırmak için kullanıyor ve katotta elektrostatik olarak hızlandırıyor. Moleküller motorun arkasına doğru fırlatılarak itiş sağlanıyor.

Bu kulağa oldukça basit gelse de bu iyon itişi şimdilik o kadar küçük ki, bir jetonun ağırlığı kadar. Fakat iyon itişi kimyasal roketlere göre 10 ila 12 kat daha verimli ve daha uzun süre çalışabiliyor. Kimyasal roketler birkaç dakika ateşlenebilirken, iyon iticiler saatlerce çalışabildiğinden, bu ufak itiş derin uzay görevleri için  hıza oldukça katkıda bulunabiliyor.

NEXT iyon itki motoru ise NASA ‘ nın en son geliştirdiği motorlardan biri. 7 kilowatt güç daha önce Dawn uydusunda kullanılan iyon iticiye göre iki kat daha güçlü. Ayrıca bu yeni tasarım daha sade, hafif ve verimli tasarlandığından daha dayanıklı.

İyon itiş motorunun 43,000 saat aralıksız çalışması nerdeyse 5 yıllık bir operasyon süresine denk ve sadece 770 kg zenon yakıtı harcıyor. NEXT iyon itki motoru böylece 30 milyon Newton saniye toplam itki sağlayabiliyor. Sonuç olarak, NEXT iyon itki motoru uzayda bir mekiği çok hızlı bir şekilde uzaklara götürebilir.

Kaynak: http://www.gizmag.com/next-ion-record/25570/