Çarşamba , Aralık 7 2016
Anasayfa / Astronomi / NASA GÜNEŞE EN YAKIN GEZEGEN MERKÜR’ DE SU BULDU

NASA GÜNEŞE EN YAKIN GEZEGEN MERKÜR’ DE SU BULDU

Güneş’ e en yakın gezegen Merkür’ de  buzullar halinde su bulunduğu açıklandı. Bu gezegen Güneş’ e en yakın gezegen olduğundan 1 yılını 88 günden az bir sürede tamamlayabiliyor. Messenger- (MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry and Ranging-Haberci) uzay aracının yaptığı analizler sayesinde, NASA Güneş ışınlarını çok az alan Merkür’ ün kuzey kutbunda yüksek  miktarda su bulunduğunu belirtti. Bu keşif sayesinde su içinde organik bileşenler bulunabilme ihtimalini arttırdı. Keşif NASA,MIT ve Los Angeles Kaliforniya Üniversitesi’ nin ortak çalışmaları sayesinde yapıldı.

Aslında bu keşif çok yeni değil. Çünkü 1990′ larda bilim adamları Merkür’ ün kutuplarındaki parlaklıkların buz olabileceğini işaret etmişti. Bu tespitlerde radar kullanılmıştı. Fakat bugünkü analizlerde lazer altimetre de kullanıldı.

Messenger uydusunun yaptığı ölçümler pek çok bilimsel hesaplamaya dayanıyor. Daha önce radarla belirlenen parlak bölgeler bugün lazer altimetreyle karşılaştırıldığında Merkür’ ün kuzey kutbunda iki kraterin özellikle parlak olduğu görüldü. Bu bölgeler hem radarda , hem lazerde buzun yansımasına işaret ediyor.  Bu kraterler kuzey yükseltilerinde bulundu. Buna rağmen, bu kraterlerin güney bölümleri de radarda  parlak gözüküyor. Fakat bu bölgeler lazer altimetrede karanlık gözüküyor. Suyun göktaşlarıyla Merkür’ e gelmiş olabileceği belirtiliyor.

Merkür’ deki su miktarı öyle azımsanacak kadar da değil. Miktarın 100 milyar ile 1 trilyon ton arası olabileceği belirtiliyor. Özellikte Merkür gezegeninin 85 derece kuzey enleminde buzlar halinde donmuş su gözlenirken, 65 derece kuzey enleminde ise daha az su olduğu belirtiliyor. Güneş ışığı almayan kuzey kutup bölgelerinde ise sıcaklık -180 santigrat dereceye kadar düşebiliyor.

Buzun  0,46 metre ila 19,8 metre derinlikte olabileceği düşünülüyor.

Güneş’e en yakın gezegen olan Merkür, Güneş Sistemi’ndeki 8 gezegenin en küçüğü. Dünya’nın üçte biri büyüklüğündeki Merkür‘ün çapı, 4 bin 880 kilometre. Dünya’dan sonra Güneş Sistemi’ndeki ikinci en yoğun gezegeni olan Merkür‘ün demir çekirdeği gezegenin kütlesinin yüzde 60’ından fazlasını oluşturuyor. Merkür‘ün yüzeyinde sıcaklık, 425 ila eksi 180 derece arasında değişiyor.

Kaynak :

Araştırma Referansları :

1. David A. Paige, Matthew A. Siegler, John K. Harmon, Gregory A. Neumann, Erwan M. Mazarico, David E. Smith, Maria T. Zuber, Ellen Harju, Mona L. Delitsky, and Sean C. Solomon. Thermal Stability of Volatiles in the North Polar Region of MercuryScience, 29 November 2012 DOI: 10.1126/science.1231106
  2. Gregory A. Neumann, John F. Cavanaugh, Xiaoli Sun, Erwan M. Mazarico, David E. Smith, Maria T. Zuber, Dandan Mao, David A. Paige, Sean C. Solomon, Carolyn M. Ernst, and Olivier S. Barnouin. Bright and Dark Polar Deposits on Mercury: Evidence for Surface Volatiles.Science, 29 November 2012 DOI: 10.1126/science.1229764