Cumartesi , Eylül 23 2017
Anasayfa / Biyoloji / Nanotüpler Sayesinde Ispanak Bomba Dedektörüne Dönüştürüldü

Nanotüpler Sayesinde Ispanak Bomba Dedektörüne Dönüştürüldü

MIT’den Michael Strano liderliğinde mühendisler normal ıspanakları nanoteknoloji kullanarak biyolojik bomba dedektörlerine dönüştürdüler. Normalde yakınlarda bir kara mayın olması suda değişiklik yaratır, bunu siz fark edemezsiniz fakat bitkiler fark edebilir.

Mühendisler ıspanağı yapraklarına, özel geliştirilmiş karbon nanotüpler ekleyerek, patlayıcı moleküllere karşı gerçek zamanlı bir görüntüleme metodu geliştirdiler. Bitkiler topraktan suyu yapraklarıyla emerler, karbon nanotüpler ise nitro aromatiklerin varlığını tespit ederek, kara mayınlarında sıklıkla bulunan kimyasal bileşikleri tespit edebilir. Nanotüplere lazer ışını yollayarak, nitroaromatiklerden yayılan floresan sinyali yakaladılar. Bu sinyal kızılötesi kamera ile 1 metre uzaktan tespit edilebiliyor.

Mayın Bulucu

Nature Materials ‘de yayınlanan araştırma halen test aşamasında olsa da , bu sayede bölgede yetiştirilen tohumlar, kara mayınlarının olduğu bölgelerde onların yerini tespit edebilir.

Aslında nanoteknoloji ile bitkilere farklı özellikler kazandırılması bir ilk değil. Daha önce de stranonun ekibi nanoteknolojiyle bitkilerin fotosentez yeteneklerini geliştirmişti. Nanobiyonik bitkileri yetiştirmede ana fikir güneş pillerine(solar cell) benzer kendi kendini onaran bitki hücreleri üretmektir. Bir sonraki adımda araştırmacılar bitkilerden izole edilen kloroplastların fotosentez özelliğini geliştirerek güneş pillerinde kullanımını amaçladılar.

Araştırmacılar bu gibi çalışmalar sayesinde hidrojen peroksit , TNT ve sinir gazı sarini tespit eden dedektörler geliştiriyor.

Bitkiler topraktaki suda bulunan kimyasal bileşiklere iyi adapte olarak, kendi doğal kökleriyle toprağı büyük kısmına yayılıyor. Yapılan bu araştırma nanoparçacıklar ve biyolojik sistemlere arasındaki etkileşimi ileriye taşıyor diyor Strathclyde Üniversitesi’nden Matthew Baker .

Matthew bir sonraki aşamanın infrared sensörlerle dağıtım olduğunu söylüyor. Diğer bir araştırmada genetiği değiştirilmiş bitkiler ile toprakta spesifik maddeler ile değiştiğinde renk değişimi amaçlanıyor, böylece dedektörler ekstra teknolojiye ihtiyaç duymayacak.

Araştırma referansı:  Nature materialsDOI: 10.1038/nmat4771