Anasayfa / Kimya / Tesla Bobini Sayesinde Nanotüplerin Kendi Kendine Devre Oluşturmaları Sağlandı

Tesla Bobini Sayesinde Nanotüplerin Kendi Kendine Devre Oluşturmaları Sağlandı

teslaphoresis-1

Rice Üniversitesi’nden bilim insanları Tesla bobininden güçlü bir elektrik alanı üreterek, karbon nanotüplerden kendi kendine birleşen bir devre oluşturarak iki led lambayı yakmayı başardı. Araştırmacılara göre bu ölçekte bir madde manipülasyonu bugüne kadar görülmedi. Araştırmacılar karbon nanotüpleri bu şekilde uzaktan yönetip, birleştirmeye Teslaforez (Teslaphoresis) adını verdi.

Elektroforez tekniğinde proteinlerden makro molekülleri ayırmak için kullanılan bir yöntemken, Teslaforez ise Tesla bobini ile elektrik alanlarına benzer bir kabiliyet sergiliyor.

Elektrik alanları küçük nesneleri hareket ettirmek için kullanılsa da, bu çok kısa mesafelerle sınırlı kalıyordu. Teslaforez sayesinde güç alanının ölçeğine bağlı olarak madde daha uzaktan yönetilebilir. Bu nanotüplerin canlanarak, birbirlerine bağlanarak odanın bir  ucundan yönetilmeleri gerçekten başdöndürücü bir deneyim,” diyor  Rice Üniversitesi’nden kimyager Paul Cherukuri.

Araştırmacılar bunu başarmak için Tesla bobine bir anten yerleştirerek boşlukta ilerleyen bir güç alanı ürettiler.  Çekici bir ışınla karşılaştırıldığında, proses binlerce tek duvarlı karbon nanotüplerin uzaktan pozitif ve negatif yük dalgası sayesinde bir araya gelmelerini içeriyor. Makro boyuta erişebilecek kadar uzun olan sistem sayesinde 15 cm’e kadar teller yaratılabiliyor.

teslaphoresis-3

teslaphoresis-2

Bobinden bir 60-70 cm uzaklığa kadar (birkaç fit) nanotüpleri hizalayabilen  ve yeniden tasarlanan Tesla bobini, daha önce görüldüğünden çok daha güçlü alanlarla oluşturabiliyor. Öyle ki ; devre oluşturarak led lambaları yakabiliyor. Karbon nanotüplerin bu kabiliyeti sayesinde, gelecekte Teslaforezin mikrodan makroya pek çok kullanım alanı olabilir.

Nikola Tesla 1891’de kendi adını verdiği Tesla bobini buldu. Yüksek voltaj, düşük akım ve yüksek frekans alternatif akım elektrik alanları yaratan bu alet genelde kablosuz elektrik akımının iletimi için bir oyuncak gibi görülse , bugün kendi kendine birleşen nanotüpler için kullanılacağını , herhalde kendisi de hayal edemezdi. Hatta nanotüpleri birleştirebileceğini keşfeden Paul Cherukuri ‘de çocukken tesla bobinleriyle oynarken, bir gün yararlı olabileceğini düşünmezdi.

Ekip karbonnanotüpleri incelerken, keşfedilen bu proses sayesinde inkjet baskılı RFID etiketler gibi pek çok alanda kullanılabileceğini düşünüyor. Araştırmacılar Teslaforez kullanarak diğer nanomateryallerin de birleştirilebileceğine inanıyor.

Bu çalışmayı geliştirmek için farklı nano maddeler, daha uzun mesafeler ve daha büyük sistemler geliştirilerek, çoklu Tesla bobin sistemlerin kompleks birleşen devreler geliştirilebilir.

” Güçlü kuvvet alanlarını değerlendirebilecek pek çok uygulama var. Bu sayede biyolojik ve yapay sistemlerdeki davranışları kontrol edebiliriz. Asıl heyecan verici olansa temel fizik ve kimya halen keşfederek ilerlemeye devam ediyoruz. Bu gerçekten bu inanılma hikayedeki ilk eylem,” diyor Cherukuri.

Araştırma ACS Nano dergisinde yayınlandı .

Bu videoda nanotüplerin nasıl kendi kendine birleşerek devre oluşturduğunu göreceksiniz.