Anasayfa / Nanoteknoloji / NANOTEKNOLOJİYLE DNA’ DAN LEGOYA BENZER YAPILAR İNŞAA EDİLDİ

NANOTEKNOLOJİYLE DNA’ DAN LEGOYA BENZER YAPILAR İNŞAA EDİLDİ

Harvard Üniversitesi’ nden araştırmacılar nanoteknoloji ile DNA kullanarak, aynı Lego® küpleri gibi bloklar yaparak, 102 adet 3 boyutlu nano yapı oluşturdu. Asıl büyük gelişme ise,  aynı ekip tarafından bu kalıpların 2 boyutlu olanlarının sadece birkaç ay önce yapılması. 2012’ nin başlarında, bilim adamları 42 baz uzunluğunda 2 boyutlu şekilleri istiflemeyi başarmıştı. Bu şekilde bilim adamları sanki Lego’ dan ev yapar gibi, bu nano yapıları dizerek, düz bir duvar örebilecek. Yeni metod, 30 Kasım 2012 tarihli Science dergisine kapak olarak, DNA bazlı nano teknolojileri bir üst basamağa taşıdı.

Yeni teknoloji sayesinde akıllı medikal aletler yapılarak, hastalıklı bölgeleri hedef alan ilaçlar  tedavi sürecini kısaltıp, iyileştirici etkisi arttırabilecek. Ayrıca inorganik materyaller düzenlenerek, yeni nesil bilgisayar devreleri ve daha fazlası yapılabilecek. Yeni nano fabrikasyon tekniğine “ kendinden birleşen DNA blokları” adı verildi. Sentetik DNA dizinleri aynı bir Lego bloğu gibi birbirine kenetlenebiliyor. Bu da DNA’ yı programlamayı kolay kılıyor. Aslında bu DNA’ nın en bilinen özelliklerinden birinden kaynaklanıyor, yani  DNA bazlarının doğal özelliği olan; adeninin (A) sadece timine (T) ve sitozinin (C) sadece guanine (G) bağlanmasıyla oluyor.

Yeni metotta, 32 baz uzunluğunda bir DNA bloğuyla başlayıp, her eşlenen bloğa 90 derece açı verilerek her Lego®  bloğuna 3 boyut kazandırılmış oldu. Bu şekilde dizilim yaparak 25 nanometre alana yüzlerce blok sığdırılmış oldu. Her sekiz DNA bazına 2,5 nanometre düştüğünden bu nano mimari şimdiye kadar yapılmış en küçük mimari proje olma özelliğine sahip.

Böylece gelecekte tıp ve teknolojinin pek çok alanında değişim hızlanacaktır.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121129143259.htm