Perşembe , Haziran 22 2017
Anasayfa / Bilimsel Gelişme / Mutant Enzim Sayesinde Geliştirilen Yapay Kan Bütün Kan Gruplarına Verilebilir

Mutant Enzim Sayesinde Geliştirilen Yapay Kan Bütün Kan Gruplarına Verilebilir

yapay kan gerçek bilim

Kan bağışına gelince kan grubu önemli bir etkendir. 0 kan grubu bütün kan gruplarına verilebildiğinden, oldukça önemli bir kan grubudur. Buna rağmen 0 kan grubu sadece 0’lardan kan alabilir. Yeni yapılan bir araştırma ise bunun değişmek üzere olduğunu gösteriyor. Normalde sıfır kan grubu A veya B antijeni içermediğinden kan transfüzyonunda problem yaratmaz. Bugüne kadar bilim insanları bakterilerden elde ettikleri enzimlerle A veya B spesifik şekerleri(antijen) kandan ayırmanın yollarını arasalar da bu enzimlerin çok etkili olmadığı ve bu nedenle istenilen miktarda kan elde edilemediği görüldü. Fakat bu problem sonunda çözülmek üzere olabilir. British Columbia Üniversitesi ve Kan Araştırmaları Merkezi’nden bir ekip, çok etkili mutant bir enzim yarattı.

Bakteri genine enzim kodları ekleyerek mutasyonlar yaratarak, bu enzimlerle enzimlerle antijenleri etkili biçimde kesmeyi başardı. Beş nesil sonra enzimin mevcut antijen presedörlerine oranla 170  kez daha etkili olduğu görüldü.

Laboratuvar testlerinde enzimin A ve B kan grubundaki pek çok antijeni kaldırabildiği gösterildi. Tabi bu teknoloji insanlara uygulanmadan önce bütün antijenlerin kaldırılması gerekiyor. Çünkü en ufak bir uyumsuz antijen transfüzyonda problem yaratabilir.

Journal of the American Chemical Society dergisinde yayınlanan araştırma sayesinde yapay kan ve laboratuar üretimi kan projelerinde  gelişim yaşanması bekleniyor.

Kan Grupları Hakkında

Kan grubu, insan kanındaki antikorlara bakılarak, kanın özelliğini belirtmek için oluşturulmuş sınıflandırma sistemidir. A, B, AB ve 0 türleri mevcuttur. Bundan bağımsız olarak, Rh değeri + veya – değerinde olabilir. Bu iki sistemin kombinasyonundan 8’li kan grubu tablosu oluşmuştur. Türkiye’de iki sistem yan yana yazılarak belirtilir. Örneğin; A türü kanda Rh değeri negatif ise, o kan için A Rh (-) grubu denir. Türkiye’de Kızılay’ın verilerine göre en fazla bulunan grup A Rh (+)’dir. RH faktörü, Rhesus (rezüs) maymunun kanındaki antikorların var olup olmaması anlamına gelir.

kan bağışı