Salı , Ağustos 22 2017
Anasayfa / Makaleler / Mühendisler Mars Toprağından Tuğla Yapmanın Kolay Yolunu Buldu

Mühendisler Mars Toprağından Tuğla Yapmanın Kolay Yolunu Buldu

Mars’ta bir yerleşmeyi planlayan keşif ekipleri, gezegenin kırmızı toprağından tuğla yapmak için fırınlama ya da katkı malzemesi kullanmaya gerek olmayacağını düşünüyor. Bunun yerine toprağı, bir çekicin yarattığı kuvvete eşdeğer bir basınçla sıkıştırmanın tuğla üretimi için yeterli olacağını düşünüyorlar.

Elde edilen bulgular 27 Nisan 2017’de Scientific Reports ‘da yayınlandı . Kaliforniya San Diego Üniversitesi’nden mühendislerden oluşan bir ekip ve NASA fonuyla gerçekleştirildi. Ayrıca, araştırma Mars ‘a 2033’de insan gönderme görevi ile kongreden geçti ve Donald Trump tarafından imzalandı.

“Mars’a gidecek insanlar inanılmaz cesur olmalılar. Onlar öncü olacaklar. Ben de tuğla yapan olarak onurlandırılacağım,” diyor UC San Diego’dan baş yapı mühendisi Yu Qiao.

Mars toprağını kullanarak, insanlar için barınak inşa etme fikri yeni bir şey değil. Fakat , burada astronotlara minimum öz kaynakla bir şeyler yapabilecekleri ilk kez ortaya kondu. Daha öncesinde nükleer enerjili tuğla fırınları veya kompleks kimya kullanarak Mars’taki organik bileşikleri bağlayıcı polimerlere dönüştürme planları vardı.

Kazayla Keşfettiler

Aslında, Kaliforniya San Diego Üniversitesi’nden başlarda Mars toprağını tuğlaya çevirmek için gereken minimum polimer miktarını hesaplamaya çalışırken, kazayla hiç gerekmediğini keşfetti. Mars toprağından malzeme ve işlemsiz tuğla yapmak için iki adım gerekiyor. Bunlardan biri esnek kap, bu deneyde lastik bir hortum kullanıldı. Diğeri ise yüksek basınç. Gereken basınç ise 1 metreden 4,5 kg’lık bir çekicin bırakılmasına yakın bir kuvvet.

Öncelikle küçük yuvarlak 1 inç yüksekliğinde toprak paletler üretilecek sonrasında onlar tuğla şeklinde kesilecek. Mühendisler Mars toprağına kızıl rengi eren demir oksit bileşiğinin bağlayıcı ajan olarak kullanılabileceğini düşünüyor.  Araştırmacılar benzer yapıyı tarayıcılarla inceledi ve ufak demir parçacıklarının kayalık bazalt yapıları kapladığını keşfetti. Demir parçacıklar ise temiz, düz kesime sahip olduğunu ve basınç altında kolayca bağlandığını gördüler.

Araştırmacılar ayrıca tuğlaların dayanımına baktı, betonarme çelik olmadan  çelikle güçlendirmiş çimentodan güçlü olduğunu gördü.

Bir diğer adım ise daha büyük tuğlalar üretmenin yolunu bulmak.

Kaynak : https://www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170427091723.htm