Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Biyoloji / Mikrondan Santimetreye: Araştırmacılar Yeni Bir Doku Tasarlama Aleti İcat Ettiler

Bir makine hayal edin, tabakalı,tasarlanmış özel dokular üretebilse ve bu dokuda yanıklarda veya damar hastalıklarında kullanılabilse. Bilim-kurgu gibi geliyor değil mi? Toronto Üniversitesi’ ndeki araştırmalara göre bu yakında mümkün olabilecek.

Aynı Laboratuvardan  yüksek lisans öğrencileri Lian Leng, Boyang Zhang, ve Arianna McAllister , Doçent Dr. Axel Guenther Makine ve Endüstri Mühendisliği Bölümü ve Biyomateryal ve Biyomedikal Mühendisliği’nden, Doçent Dr. Milica Radisic Makine ve Endüstri Mühendisliği Bölümü ve Biyomateryal ve Biyomedikal Mühendisliği’nden daha büyük dokular tasarlayabilen yeni bir cihaz buldular.

“Bu tarzda yumuşak malzemelere ilgi büyük, özellikle biyomateryallere,” diyor Guenther ve bu malzemelerin fonsiyonel doku kültürleri oluşturmak için yararlı olduğunu belirtirken “fakat bugüne kadar kimse böylesine basit ve tek adımda mikrondan santimetreye genişleyebilecek şekilde ölçeklenebilir bir doku yapmamıştı” diyor.

Buluş bu ayın Advanced Materials dergisinin kapağında yayınlandı. Cihazın iki patenti Radisic,Guenther ‘in laboratuvarları tarafından alındı.

Peki bu makine nasıl büyük bir doku parçası yapabiliyor ?

Bilimadamları biyomateryalleri mikro aletin kanallarına doğru veriyor. Sonrasında biyomateryaller karışıyor ve kimyasal bir reaksiyona neden olarak mozaik hidrojel oluşturuyo, yaprak benzeri hücrelerin üreyebileceği bir madde, içinde pek çok değişik tür hücre ekilebiliyor ve yetiştirilebiliyor.

Doku mühendisliğinde bu eşsiz ve yeni bir yaklaşım, ve doku mühendisliğindeki tipik methodlardan farklı olarak ( örneğin, iskeletleştirme,3 boyutlu yapay doku formasyonuna hücre ekimi) hücreler mozaik hidrojel yapraklara ekilerek hücreler için mükemmel bir ortam oluşturuluyor.

Hücrelerin ekimi o kadar isabetli ki, bilim adamları “TORONTO ” yazabiliyor ve bu tümüyle canlı hücrelerin yer değişimiyle yapılıyor. Bu yapraklar bir silindire sarılarak,  kalınlığı ayarlayabiliyor ve boyutsal ve fonksiyonel dokular yapabiliyor.

Doku mühendisliğinde hücre yerleşimi herşey demek, bu yüzden yeni buluş oldukça önemli. ” Hücrelerin yayılması ve birbirleriyle bağlanması , fonksiyonel dokular oluşturmak açısından oldukça önemli.” diyor Guenther.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120731135001.htm