Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Makaleler / MERAK ‘CURIOSITY’ MARS’ TA ESKİDEN HAYAT OLABİLECEĞİNE DAİR İZLER BULDU

MERAK ‘CURIOSITY’ MARS’ TA ESKİDEN HAYAT OLABİLECEĞİNE DAİR İZLER BULDU

Mars organik moleküllere dolasıyla hayata düşmanca gözüken bir yapıya sahip. Atmosferde su buharının yetersizliği nedeniyle UV  radyasyonu engellemediğinden, topraktaki demir oksitler ve diğer bileşikler oldukça reaktif.

NASA’nın yayımladığı fotoğrafta, sol tarafta Opportunity uzay aracı tarafından incelenen kaya görülüyor. Kayanın, sülfat bakımından zengin kumtaşı olduğu ve suyun bulunduğu ortamda oluştuğu belirtildi. Opportunity’nin bu keşfine rağmen, bilim insanları suyun çok tuzlu ve asitli olması nedeniyle Mars’ta geçmişte yaşam olamayacağını düşünüyordu. Curiosity keşif aracı tarafından çekilen sağdaki fotoğrafta yer alan kayada ise nötr PH seviyesinde, mikrobiyolojik yaşam için ideal bir kimyasal bileşik tespit edildi. Suyun tuz oranının sanıldığından daha düşük olduğuna işaret eden keşif, bir zamanlar Mars’ ta yaşam olabileceğini gösterdi

marskaya

“ Numunede pek çok kimyasal bileşenin tespit edilmesi oldukça etkileyici. Numunede tespit edilen sülfat ve sülfit bileşenleri mikroorganizmaların kimyasal enerji kaynağı olabileceğini belirtiliyor,” diyor Nasa’ dan Paul Mahaffy.

Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA), Merak’ ın kaya örneklerindeki minerallerin analizinin geçmişte Mars’ta hayatın ‘var olmuş olabileceğini’ gösterdiğini açıkladı.

NASA’nın Mars Keşif Programı yetkili uzmanlarından Michael Meyer, düzenlediği basın toplantısında, Mars’ın yaşamaya uygun olup olmadığının, gezegenin yüzeyindeki ilk kaya delme çalışmasını 9 Şubat’ta yapan ‘Curiosity’ misyonunun cevabını vermesi gereken önemli soruların başında geldiğini belirtti.

Meyer, ‘bugün bilinenlerin ışığında söz konusu soruya olumlu yanıtın verilebileceğini ‘ vurguladı.

Merak ‘Curiosity’ SAM enstrümanıyla numune analizi yapabiliyor. Özel robot koluyla elekten geçirilerek, kuartz fırında 835 C dereceye ısıtılan numunede buharlaşma sağlanarak SAM’ deki quadropol kütle spektrometresine yollanıyor. Kütle spektrometresinde elementlerin gaz halindeki kütleleri atomik düzeyde tespit edilerek, bileşiklerin ayrımı sağlanıyor. Aslında bu analiz yöntemi Dünya’ da kimyagerler tarafından sıklıkla kullanılıyor. İşte Merak aynı zamanda bir laboratuvar gibi , pek çok son teknoloji analiz cihazını barındırıyor.

Ayrıca bu gazın bir kısmı ayarlı lazer spektrometre (TLS)’ de kullanılarak, karbonun , hidrojen ve azot izotopları belirlenerek, bu maddelerin geçmişleri belirlenebiliyor. Çünkü hafi  hidrojen izotopları  zamanla azalarak, geride ağır izotopları bırakıyor. Ağır hidrojen izotoplarının, hafif izotoplara oranı, bu yatağın ne kadar eski olduğu hakkında bilgi verebiliyor.

curiosity-clay-7

Bundan sonraki adımda ise Gaz Kromatografisi Spektroskopisiyle organik bileşiklere bakarak kimyasal hayatın işaretlerine bakmak.

Merak geçenlerde güneş patlamalarından etkilenmiş  ve güvenli moda geçmişti. Merak’ ın A tarafı bilgisayarı çöktüğünden B tarafı bilgisayarına geçilerek güvenli moddan çıkarak yeniden başlaması sağlandı. 22 saat sonra Curiosity normale döndü.

Güneş Patlamaları