Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Bilim / MATEMATİK KORKUSU GERÇEKTEN BEYNİNİZİ AĞRITABİLİR

MATEMATİK KORKUSU GERÇEKTEN BEYNİNİZİ AĞRITABİLİR

Chicago Üniversitesi’ nde yeni yapılan araştırmaya göre, matematik korkusunun beynimize bazı sinyaller göndererek, fiziksel ağrılar hissettiğimize benzer ağrılar yarattığı anlaşıldı. Yani matematik korkusu kafanızı gerçekten ağrıtabilir.

Bilim adamları beyin taraması kullanarak, matematikten yüksek derecede korkan insanlar matematik problemlerini çözerken,  beyinlerinin aktif bölgelerini inceledi. Şaşkınlık veren sonuç ise beyinde uyarılan bu bölgeler bir yerimiz yaralandığında, beynimizin uyarılan bölgeleriyle neredeyse aynı.

“ Biri matematikten korkuyorsa, beyin matematiğin yarattığı endişeyle bağ kurarak ağrı duyuyormuş gibi algılıyor.  Ya da başka bir deyimle elimizi sobanın üstüne koyduğumuzda beynimizde yaşadığımız ağrıya benziyor diyebiliriz, ” diyor Chicago Üniversitesi’ nden psikoloji profesörü ve matematik anksiyetisinde  uzman, Sian Beilock .

Araştırmacılar şaşırtıcı bir biçimde matematik yapmak zorunluluğunun sezinlemenin, gerçekten matematikle uğraşmanın aksine beyinde ağrı yaratabileceğini buldu. “ Matematik performansı sergilerken beyinde bir acı hissedilmemesine rağmen, matematik önsezisinin acı verici olduğu söylenebilir, “ diyor Doç. Dr. Ian Lyons Chicago Üniversitesi’ nden.

Araştırmada 14 yetişkine bir dizi matematik soruları sorularak, matematik korkusundan kaynaklanan reaksiyonları incelendi. Sorular birine matematik kitabı verildiğinde, geçmişe dönerek matematik yeterliliğini ölçtüğünüzde yaşadığı matematik korkusu ölçüldü. Ek testler bu bireylerin genelde pek endişe duymadıkları fakat, matematiğe özel bir duyarlık göstererek endişelerinin arttığı gözlendi.

Araştırmadaki gönüllülerin fMRI ‘ ı( Fonksiyonel Manyetik Rezonans Cihazı)  çekilerek , matematik esnasında beyin aktivitesi ölçüldü. Gönüllülere bazı matematik denklemleri gösterilerek bu denklemleri doğrulamaları istendi. Örneğin ;  (12 x 4) – 19 = 29. Ayrıca sübjelere harflerin yerinin değiştirildiği kısa kelime oyunları da verildi.

fMRI sonuçları incelendiğinde, matematik beklentisinin beyinde fiziksel ağrının yarattığına benzer ağrı yarattığı anlaşıldı. Eğer bir kişi matematikten yüksek derecede endişe duyuyorsa, insulanın arkasında matematikten dolayı daha fazla etkileşim oluyor. Bu doku beyin kökünde yer alıyor ve beyinde doğrudan tehditlerde ya da acı hissiyle ilişkilendiriliyor. Ayrıca enteresan biçimde, gönüller matematik problemlerini çözdüklerinde insulada veya herhangi bir sinir ağında değişim olmadı.

fMRI ile beyinin ağrı duyan bölgelerinin fotoğrafı çekildi

Ayrıca daha önce Lyons ve  Beilock tarafından yapılan araştırma, bayan ilkokul öğretmenlerin kendi matematik anksiyeteleri kız öğrencilere daha birinci sınıftan sık sık ilettiğini gösterdi. Ayrıca bu araştırmadan matematikten aşırı korkan bireylerin matematikle ilgili durumlardan ve  hatta matematiğe ilişkin kariyer imkanlarından kaçındığını göstermişti.

Bu araştırmada ise  matematik testi çözmeden çok öncesinde korkudan doğan bir ağrının gerçekleştiği gözlenmiş oldu.

Sian L. Beilock’ un ayrıca yurt dışında bu konuda çok satan bir kitabı var. Kitabın orijinal ismi;  “Choke: What The Secrets Of The Brain Reveal About Getting It Right When You Have To.” ( Tıkanma: Bir Şey Yapmak Zorunda Olduğunuzda Beyninizde Yaşanan Sırlar Açığa Çıktı) Kitap Türkiye’ de piyasaya sürülmedi.

Jurnal Referans:

1. Ian M. Lyons, Sian L. Beilock. When Math Hurts: Math Anxiety Predicts Pain Network Activation in Anticipation of Doing MathPLoS ONE, 2012; 7 (10): e48076 DOI: 10.1371/journal.pone.0048076

Kaynak: ScienceDaily