Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Bilim / KOKAİN BAĞIMLILIĞI LAZERLE BEYİNDEN KAZINDI

KOKAİN BAĞIMLILIĞI LAZERLE BEYİNDEN KAZINDI

Pek çok yasa dışı uyuşturucu gibi, kokainde aşırı derece bağımlılık yapan bir uyuşturucu. Fakat son araştırmalara göre,  kokain gibi uyuşturucu bağımlılıklarını kafa derisinden lazerle silmek mümkün. San Francisco Ulusal Sağlık Enstitüsü Ernest Gallo Klinik ve Araştırma Merkezi’ den yürütülen araştırmada, fareler üzerinde başarılı denemeler yapıldı. Bilim adamları farelerin beynine lazer atımı yaparak, kokain bağımlığını sonlandırabildiler. Yani kokaini kafanızdan kazımak mümkün gözüküyor.

Bilim adamları ışığa duyarlı olarak bilinen rodopsin proteinini, farelerin prefrontal kortekslerine genetik mühendisliğiyle yerleştirdi.Böylece bu bölgede lazerle floresan ışıması sağlandı. Prefrontal korteks bağımlıların gereksinim noktasının bulunduğu yer. Yani kişi yoksunluk çektiğinde bu bölge devreye giriyor.

Kokain bağımlılığı sağlanan farelerin beynine yerleştirilen fiber optik kablolara lazer ışını verilerek nöronlar aktif hale geldi. Bu nöronlar uyarılarak  uyuşturucu arama davranışı aniden bitirilmiş oldu.

lasercocaine-0
Yeşil bölge sıçanlarda, prefrontal kortekste ateşlenen nöronları gösteriyor.

Fakat lazer ışığı kesildiğinde, fareler tekrardan bağımlı hale gelmiş oldu. Bu araştırma gösteriyor ki, hem bağımlı farelerde ve hem de bağımlı insanlarda düşük prefrontal korteks aktivitesi  mevcut.

Tabi bu gelecekte kokain bağımlılarının kafalarında lazerlerle gezmesi anlamına gelmiyor. Bilim adamları transkraniyal manyetik stimülasyon (TMS) tekniğiyle benzer bir etki yaratılarak beynin kafa derisine elektro manyetik alan uygulanmasının etkili olacağını düşünüyorlar.

İnsan denemelerinin yakında başlayacağını  ve prefrontal kortekse transkraniyal manyetik stimülasyon (TMS) tedavisinin sübjelerde deneneceği belirtiliyor.

Kaynak : http://www.ucsf.edu/news/2013/04/104831/laser-light-zaps-away-cocaine-addiction