Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Tıp ve Sağlık / KÖK HÜCRELERDEN ÜRETİLEN NÖRONLAR BU SEFER İŞE YARADI

KÖK HÜCRELERDEN ÜRETİLEN NÖRONLAR BU SEFER İŞE YARADI

Araştırmacılar ve hastalar,  Alzheimer ve benzer nörodejeneratif hastalıklarda, ölen beyin hücreleriyle  kök hücrelerin yer değiştirebileceği günleri artık iple çekiyorlar.  Bilim adamları nöronları ve diğer beyin hücrelerini, kök hücrelerden üretebiliyorlar. Fakat bu nöronları istenilen bölgeye ekmenin oldukça zor olduğu anlaşılmıştı. İşte bugün, Sanford-Burnham Medikal Araştırmalar Enstitüsü’nden araştırmacılar, kök hücrelerden dönüştürülen  nöronları mevcut nöron ağında bilişsel aktivitelere yönlendirmenin yolunu buldu.

Araştırma 7 Kasım’ da Neuroscience Dergisi’nde yayınlandı.

“Biz ilk kez, nöron oluşturmak için programlanmış embriyonik kök hücrelerin, mevcut beyin ağlarıyla ve de  bilinç ve nöral aktivite için elektriksel aktiviteyle entegre olabileceğini gösterdik,” diyor, Sanford Burnham Del E. Webb Nöroloji, Yaşlanma ve Kök Hücre Bilimleri Merkezi Direktörü Doç. Dr. Stuart A. Lipton .

Aslında işin püf noktası ışıkta. Lipton ve ekibi insan kök hücrelerini kobay hipokampüsüne  yani beynin bilgi-işleme merkezine aktardı. Sonra bu ekilen nöronları optogenetik stimülasyonla aktive etti . Bu yeni teknikte ışık ve genetik birleştirilerek, canlılardaki veya yaşayan organizmalardaki hücre davranışı kontrol edilebiliyor.

Yeni ekilen hücrelerle var olan nöronların çalışması test edildiğinde, ekip mevcut nöronlarla ekilen nöronlar arasındaki mesafede yüksek frekanslı dalgalanmalar(oskilasyonlar)  tespit etti.  Böylece ekilen nöronların, mevcut nöronları tetikleyerek yüksek frekansta dalgalar oluşturması için ateşlediğini tespit ettiler. Hızlı nöronal dalgalanma genelde iyi olur. Bilim adamları bunu sensori motor ve bilişsel işlemlerle ilişkilendiriyorlar.

Sonuç olarak, ekilen nöronların elektriksel dalgaları iletmekle kalmayıp, sinir ağındaki ateşlemeyi de tetiklediği anlaşıldı. Bu kabaca normal hipokampüsteki  fonksiyona denk geliyor.

Bu gelişme teknolojik açıdan gelecek vaat ediyor. “Bu sonuçlara dayanarak, belki de beyin aktivitesini onarabileceğiz, böylece motor ve bilişsel fonksiyonu düzelteceğiz. Bunu da embriyonik kök hücrelerle yapacağız, “ diyor  Dr. Lipton.

Böylece Alzheimer gibi hastalıklar belki de yakında hastalık olmaktan çıkacak.

Dergi Referansı :

1. J. C. Pina-Crespo, M. Talantova, E.-G. Cho, W. Soussou, N. Dolatabadi, S. D. Ryan, R. Ambasudhan, S. McKercher, K. Deisseroth, S. A. Lipton. High-Frequency Hippocampal Oscillations Activated by Optogenetic Stimulation of Transplanted Human ESC-Derived NeuronsJournal of Neuroscience, 2012; 32 (45): 15837 DOI: 10.1523/JNEUROSCI.3735-12.2012

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121115152657.htm