Anasayfa / Deneysel / Kil Nanotüp Film ile Besinler Uzun Süre Bozunmayacak
Credit: Hayriye Ünal

Kil Nanotüp Film ile Besinler Uzun Süre Bozunmayacak

Sabancı Üniversitesi’nden bilim insanları çürümeyi ve bakteri oluşumunu engelleyerek besinlerin daha iyi korunmasını sağlayacak nano kil tüpleri geliştirdi. Normalde ambalajlardaki geçirgenlik nedeniyle, su buharı ve oksijen dolaşıma girerek besinin etrafında etilen birikimine neden olur. Normalde meyveler ve sebzelerden salınan etilen bozunmayı ve çürümeyi hızlandırır.

Bilim insanları polietilen filmle yani en yaygın plastik bileşikle çalışmaya başladılar. Fakat asıl malzemenin nano boyutta boş kil tüpleri içermesi. Bu sayede polietilen film, su buharı ve oksijen girişini engelliyor. Ayrıca etilen gazının dışarı kaçmasını engelliyor. Ayrıca karvakrol adı verilen antibakteriyel yağ ile birlikte mikropları da öldürüyor.

Yeni geliştirilen filmi test etmek için domates, muz ve tavuk ambalajlanarak deneme yapıldı. Ayrıca yine aynı besinler normal filmle de paketlendi ve karşılaştırıldı. 10 gün içinde yeni filmin içindeki domateslerin, eski filme göre daha iyi korunduğu gözlendi. Muzlar daha iyi ve sarı renklerini korurken, tavuğun da buzdolabında 24 saat sonunda daha az bakteri ürettiği gözlendi.

20 yılı aşkındır bilim insanları besinleri korumak için alternatif yollar geliştirmeye çalışıyor. “Firmalar meyve ve sebzelerin kurumaları engellemek için pek çok film geliştirse aynı filme yeni özellikler eklemek oldukça zorlu bir süreç,” diyor Sabancı Üniversitesi’nden Hayriye Ünal. Hayriye Ünal’ın çalışması Tübitak tarafından destekleniyor.

Ekip biraz daha çalışmayla bu filmin süpermarket raflarında yerini alacağını düşünüyor. Yine de ürünün ilk önce güvenli ve non-toksik testi yapılması gerekiyor. Araştırma 254. Amerikan Kimya Topluluğu toplantısında sunuldu.

Kaynak : http://newatlas.com/clay-nanotube-film-food/51003/